Solar Magazine - Aantal geschillen over zonnepanelen bijna verdubbeld: veel discussie over levertijden
Solar Industry Register
De volgende bedrijven hebben zich laten opnemen in het Solar Industry Register, meld uw bedrijf ook aan!
Aantal geschillen over zonnepanelen bijna verdubbeld: veel discussie over levertijden
© Sebastian Czapnik | Dreamstime.com

Aantal geschillen over zonnepanelen bijna verdubbeld: veel discussie over levertijden

Het aantal geschillen tussen Nederlandse burgers en installateurs van zonnepanelen is bijna verdubbeld van 894 naar 1.741 stuks. Dat blijkt uit data van rechtshulpverlener Stichting Achmea Rechtsbijstand (SAR).

Veruit de meeste meldingen hebben te maken met de levering van zonnepanelen. Daarnaast is het aantal geschillen tussen Nederlandse burgers en energiebedrijven – nadat een jaar sprake was van een piek – ook in 2022 onverminderd hoog.

Te late levering
In 2018 waren er 520 geschillen over zonnepanelen en dat aantal was in 2021 gestegen tot 894 stuks. Afgelopen kalenderjaar is het aantal geschillen met 95 procent gegroeid.

De meeste geschillen draaien om een te late levering, wat mede het gevolg is van verstoringen in de bevoorradingsketen. Zo zijn wachttijden van 6 maanden tot 1 jaar geen uitzondering, en worden de afgesproken termijnen volgens SAR regelmatig overschreden. De stichting geeft onafhankelijke juridische hulp aan mensen met een rechtsbijstandverzekering van Interpolis, Centraal Beheer, FBTO, Avéro Achmea, HEMA en InShared: bij elkaar zo’n 1,3 miljoen huishoudens en bedrijven.

Nieuwe spelers
Door de explosief gegroeide vraag naar zonnepanelen zijn meer bedrijven zich gaan toeleggen op de levering en plaatsing van zonnepanelen. ‘Omdat lang niet alle nieuwe spelers in deze snelgroeiende markt voldoende bekwaam zijn, komt het helaas vaker voor dat zonnepanelen niet goed worden geplaatst of dat er sprake is van een inferieure kwaliteit’, stelt Lennaert Steendam, gespecialiseerd jurist civiel van SAR. ‘Dit heeft tot gevolg dat veel Nederlanders niet de energiebesparing kunnen realiseren die zij voor ogen hadden én dat het aantal conflicten met leveranciers en installateurs het afgelopen jaar flink is toegenomen. Naast het grote gebrek aan goed opgeleide vakmensen gaan leveranciers ook geregeld failliet, wat eveneens tot problemen en geschillen kan leiden.’

Energiecontracten
SAR signaleert dat ook het aantal geschillen met energieleveranciers onverminderd hoog is: 1.693 klachten in 2022 ten opzichte van 1.780 meldingen in het recordjaar 2021. Dit is volgens SAR opmerkelijk, omdat er afgelopen jaar sprake was van een flinke daling in het aantal geschillen rondom de opzegging van energiecontracten. Waar er vorig jaar in deze categorie nog sprake was van 940 meldingen, ging het in 2022 slechts om 379 meldingen; een daling van 60 procent.

Steendam: ‘Voorheen stapten veel mensen aan het einde van hun contractperiode over naar een andere energieleverancier, zodat zij ook in een nieuwe contractperiode verzekerd waren van de meest gunstige voorwaarden. Dit zorgde met enige regelmaat tot conflicten met de energieleverancier over de afwikkeling van het oude contract. In 2022 was het tegendeel het geval. De voornaamste reden hiervoor is dat huishoudens het grootste deel van het jaar alleen konden kiezen voor een variabel contract, met alle hoge kosten van dien. Veel mensen kozen er daarom voor om bij hun bestaande energieleverancier te blijven. Desalniettemin was er ook in 2022 weer een recordaantal geschillen met energieleveranciers te zien.’

Salderingsregeling
Hoewel veel minder energiecontracten zijn opgezegd, is het totale aantal meldingen nauwelijks afgenomen. Dit heeft onder meer te maken met de salderingsregeling en de btw-teruggave. Doordat meerdere energieleveranciers de terugleververgoeding maandelijks gingen verrekenen in plaats van jaarlijks ontstonden er geschillen over de salderingsregeling, omdat dit ongunstig uitpakt voor de consument.

In tegenstelling tot in 2021 waren er in 2022 bovendien geschillen met dubieuze energieleveranciers en geschillen over het verhogen van voorschotten. Daarnaast is het aantal conflicten in de categorie ‘overig’ flink gestegen: van 806 meldingen in 2021 tot 1.061 in 2022; een groei van 32 procent. In deze categorie zijn onder meer de geschillen opgenomen die betrekking hebben op (reparatie)werkzaamheden die in opdracht van energiebedrijven worden uitgevoerd.

Deel dit bericht

Nu in Solar Magazine

Marktgids Zonne-energie 2023

De Marktgids Zonne-energie 2023 kent 13 rubrieken met onder meer de volgende redactionele artikelen: COVERSTORY  Zakelijke verkopen mogen niet opnieuw achterblijven, Vlaamse en Nederlandse zonne-energiesector verwachten...
Vacatures
SolarNRG zoekt:

Werkvoorbereider Particulier

Fulltime (40 uur) - Poeldijk
SolarNRG zoekt:

Accountmanager Woningbouw

Fulltime (40 uur) - Poeldijk
Meld mij aan voor de nieuwsbrief van Solar Magazine!
Meld u aan voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws!