
‘In Amerika en Japan zijn we al een house hold name’, aldus Peter Huang, President van BLUETTI Power Netherlands. ‘Met dit nieuwe product richten we onze ogen nu ook vol op Europa. Daarbij zoeken we de weg naar de eindgebruikers primair via de installateur.’
Het verhaal van BLUETTI begint in 2009. Het bedrijf startte als een contract manufacturer. Het maakte powerbanks, bijvoorbeeld voor het laden van telefoons, voor externe opdrachtgevers. 10 jaar later maakte het een grote omslag; het lanceerde een eigen merk voor offgrid energieoplossingen: BLUETTI. Dat deed het in de Verenigde Staten, en niet zonder succes.
Outdoor activiteiten
‘Onze eerste producten waren de EB150 en EB240, batterijen van 1,5 en 2,4 kilowattuur’, vertelt Huang. ‘Die gingen al heel snel in groten getale over de toonbank. We vulden een gat in de markt, en niet alleen vanwege die capaciteit. Power stations van andere merken hadden destijds in de regel slechts een USB-uitgang. Onze producten hebben een AC- en DC-aansluiting, zowel aan de input- als output-kant. Dat maakte ze bijvoorbeeld uitermate interessant om te gebruiken bij allerhande outdoor activiteiten zoals kamperen en jagen. Zo is het een mooie energiebron voor verlichting, een koffiezetapparaat of koelkast. In combinatie met onze standalone zonnepanelen is die bovendien bijzonder duurzaam.’
Vervuilende dieselgeneratoren
Een tweede voltreffer van BLUETTI volgde een jaar later. Het lanceerde een power station van 2 kilowattuur, de AC200. Daarmee speelde het in op een nieuw marktsegment. Waar het elektriciteitsnet in landen zoals Nederland en Duitsland uitblinkt in betrouwbaarheid, is dat niet het geval in de Verenigde Staten. Stroomstoringen komen er veel vaker voor, ook als gevolg van steeds extremere weersomstandigheden en calamiteiten zoals overstromingen.
Huang: ‘Met de AC200 beschik je over een handige back-up voor een aantal uren stroom. Daarnaast groeit de weerstand tegen het inzetten van vervuilende dieselgeneratoren. Onze offgrid technologie biedt tevens meerwaarde vanuit dat perspectief, ook als er geen sprake is van een noodgeval.’
Lees het volledige artikel hieronder in de Solar Magazine Marktgids Zonne-energie 2023.
De Solar & Storage Magazine Marktgids 2026 is verschenen. De jaarlijks terugkerende marktgids biedt een totaaloverzicht van de energieopslag- en zonne-energiemarkt en is een bijlage van de december 2025-editie van Solar & Storage Magazine. De marktgids kent dit jaar 14 rubrieken en bovendien zijn in samenwerking met een groot aantal bedrijven en organisaties de belangrijkste ontwikkelingen qua projecten, markt en technieken in kaart gebracht.