logo
© SolarComfort
© SolarComfort
14 november 2022

Solar carports worden snel mainstream: ‘Investeren in set aan nieuwe skills nodig’

Wanneer is de zonnecarport mainstream? Snel, volgens Rinie Evertse van SolarComfort. ‘De vraag neemt toe, maar kosten zitten vaak nog in de weg en het vraagt nieuwe vaardigheden van de installateur.’

Bij Volvo Car Nederland in Beesd gingen april dit jaar 6 solar carports online. Die tellen 1.482 dubbelzijdige zonnepanelen, hebben een gezamenlijke oppervlakte van 2.600 vierkante meter en bieden ruimte aan 186 auto’s. Voor SolarComfort was het de eerste pv-installatie in haar soort die het realiseerde. Inmiddels zitten er diverse andere in de pijplijn.

Mooi en goed
JCvanKessel groep in Geldermalsen beheerst de hele bouwketen. Het bestaat onder andere uit bedrijven die zich richten op architectuur, projectontwikkeling, services & onderhoud en vastgoed. SolarComfort komt voort uit dit concern. Het werd al in 2008 opgericht met het oog op de energietransitie.

‘We waren er dus vroeg bij’, vertelt bedrijfsleider Rinie Evertse. ‘Inmiddels zijn we uitgegroeid tot een stevige regionale speler. Voor ons is groei niet heilig, we willen het vooral mooi en goed doen. Als epc-contractor werken we voor meer dan 99 procent voor opdrachtgevers buiten onze groep. We doen hoofdzakelijk zakelijke daken en velden. Maar we willen er ook zijn voor de particulieren in onze omgeving, zeker in deze energiecrisis, en installeren dus ook residentiële systemen.’

Nieuw terrein
Met het project bij Volvo Car Nederland, dat ook een zonnedak omvatte, betrad SolarComfort nieuw terrein. Een solar carport is geen zonnedak of veld, benadrukt Evertse, allereerst wat betreft de voorbereiding. ‘Je mag niet zomaar overal zo’n installatie bouwen, je hebt te maken met het bestemmingsplan en vergunningen. Daarnaast heb je het over een heel andere onderbouw; de fundering en staalconstructie. Je moet keuzes maken wat betreft ontwerp, bijvoorbeeld gegeven de ruimte die je hebt, verkeersbewegingen en veiligheid. Bovendien moet het esthetisch passen in de omgeving. Ons voordeel is dat we voor al die zaken kunnen terugvallen op kennis en ervaring binnen onze groep als het nodig is. Daarnaast werken we samen met externe partijen die toegevoegde waarde bieden en onze visie delen.’

Flinke investering
Worden zonnecarports het volgende grote zakelijke segment van de zonne-energiebranche? Evertse denkt van wel. Het project bij Volvo maakte veel los, in de media, bij collega pv-installateurs en in de markt. Het afgelopen jaar klopten meer dan 10 partijen aan bij SolarComfort met de vraag naar zo’n installatie. Inmiddels is een deel echter ook alweer afgehaakt, met name vanwege de businesscase. Hoe je het ook wendt of keert, een solar carport vergt een flinke investering in vergelijking met het leggen van zonnepanelen op een dak. Heb je de keuze en stel je de terugverdientijd voorop, dan is die snel gemaakt. ‘Maar er is natuurlijk wel wat veranderd het afgelopen jaar’, zegt Evertse. ‘Met de energieprijzen van nu hebben we het al snel over een terugverdientijd van zo’n 7 jaar en dat is prima. Bovendien biedt zo’n systeem additionele voordelen, bijvoorbeeld in combinatie met het laden van elektrische auto’s.’

Additioneel verdienmodel
Bijzonder aan de pv-installatie bij Volvo is dat die is voorzien van 113 geïntegreerde laadpunten. Zijn daar net zoveel Volvo XC40’s aan gekoppeld, dan gaat het om een systeem met 1,9 megawattpiek aan zonnepanelen en 9 megawattuur opslagcapaciteit. Evertse: ‘Dat is natuurlijk een uitzonderlijke situatie voor nu. Er zijn nog niet zoveel elektrische auto’s op de weg. Maar dat gaat veranderen en daarmee ontstaat een additioneel verdienmodel voor solar carports. Daarnaast is het een mooie manier om het elektriciteitsnet te ontzien; al die elektrische auto’s gaan straks voor enorm veel druk op de netcapaciteit zorgen. Laad je ze direct uit zonnepanelen dan kan dat, zeker in combinatie met een energieopslagsysteem, voor veel verlichting zorgen en zelfs projecten mogelijk maken waar die anders niet gerealiseerd kunnen worden. Bovendien is een solar carport een mooie manier van dubbelgebruik. Daar zet Nederland, waar ruimte schaars is, ook steeds meer op in bij de uitrol van zonnepanelen. De zonnecarport zal dan ook snel mainstream worden. Maar zoals gezegd, die engineeren en installeren vraagt om een specifieke set aan skills. Wil je die nieuwe kans in de markt pakken, dan zul je daarin moeten investeren.’

Deel dit artikel:

Nieuwsbrief

Meld u aan voor de nieuwsbrief met het laatste nieuws!
Ja, ik wil de nieuwsbrief ontvangen en heb de privacy policy gelezen.

Laatste Nieuws

Bekijk al het nieuws

Meest gelezen

Producten