In krap 2 maanden tijd zijn de kosten voor het transport van een container van de haven van Shanghai naar Rotterdam met 40 procent gedaald van 9.154 Amerikaanse dollar eind juli naar 5.441 Amerikaanse dollar eind september. De kosten op de route zijn dit jaar al met circa 8.500 Amerikaanse dollar gedaald. De kosten doken eerder deze maand zelfs voor het eerst onder het niveau van november-december 2020, toen de containertarieven in enkele maanden tijd door de coronacrisis met duizenden dollars stegen.
Rederijen pessimistisch
De World Container Index die de prijs voor 8 belangrijke vaarroutes van en naar de Verenigde Staten, Europa en Azië laat zien, is met 10,2 procent gedaald. Dat is in procenten de grootste daling van dit kalenderjaar en met 458 dollars in dollars de op één na grootste daling van 2022. De index is nu 31 weken op rij gedaald. De index bevindt zich op een niveau van 4.014,10 dollar voor een container van 40 voet. Sinds januari dit jaar is de WCI al met ruim 5.500 dollar gedaald en deze ligt nu 61 procent onder de piek van 10.377 dollar die in september 2021 werd bereikt, maar staat tegelijkertijd nog wel 8 procent hoger dan het 5-jaargemiddelde van 3.714 dollar. De grootste daling was afgelopen week zichtbaar op de route Shanghai-Genua met 19 procent, oftewel 1.203 dollar tot 5.216 dollar. Op de route Shanghai-Los Angeles daalden de kosten met 13 procent, oftewel 496 dollar. De analisten van Drewry verwachten dat de prijzen de komende weken op het merendeel van de WCI-routes zullen blijven dalen.
De grote rederijen schrappen inmiddels afvaarten om de koersdalingen af te remmen. ‘De containervaart heeft te kampen met sterke tegenwind te midden van steeds pessimistischer wordende economische vooruitzichten als gevolg van een scherpe vertraging in de westerse economieën, aangezien de inflatiedruk en de hogere energiekosten het sentiment drukken’, aldus ’s werelds grootste rederij Maersk. ‘Recente cijfers tonen aan dat de regionale containergroei in de meeste grote gebieden is afgenomen, terwijl de containertarieven zijn gedaald.’
Rotterdam
Onderstaande grafiek toont de prijsontwikkeling van het transport van een container van 40 voet van Shanghai naar Rotterdam.
Ondanks dat de prijzen de afgelopen maanden fors zijn gedaald, zijn de transportkosten nog altijd een factor 3 hoger dan voor het uitbreken van de coronacrisis. Aan het begin van 2020 schommelde de prijs voor het transport van een 40-voets-container van China naar Nederland namelijk nog tussen de 1.500 en 2.000 dollar. Deze week betreft de koersdaling 586 dollar en daarmee voor de derde week 10 procent.
Per container van 40 voet vervoeren Chinese fabrikanten zo’n 800 tot 900 zonnepanelen. Van grootformaatzonnepanelen met hogere vermogens gaan er zelfs maar zo’n 600 tot 700 zonnepanelen in een container. Daarmee zijn de transportkosten voor een zonnepaneel sinds februari 2020 in sommige gevallen nog altijd met 5 à 10 dollar per zonnepaneel gestegen. Op de piek bedroeg die stijging echter ruim 20 dollar per zonnepaneel.
De september 2024-editie van Solar Magazine is verschenen. Het tijdschrift bevat artikelen over de toekomst van de Nederlandse pv-markt, negatieve stroomprijzen, de strijd tegen dwangarbeid en Solar Solutions Kortijk.