Het Agoria Solar Team behaalde daarmee de tweede plaats. Het is voor het eerst in 3 jaar dat het Nederlandse team weer van het Belgische team, de huidige wereldkampioen, weet te winnen.
Kat-en-muisspel
Het is daarmee voor het eerst sinds 2018 dat het Nederlandse team weer een titel heeft binnengesleept. Het team had op de eindstreep in Kaapstad 4.223 kilometer op de teller staan.
In de achtdaagse challenge van Johannesburg naar Kaapstad draait het om het totaalaantal gereden kilometers. Iedere dag bevindt zich op de route een optionele loop die de teams zo vaak mogelijk proberen te rijden voordat zij aankomen bij de verplichte dagstop om 17.00 uur. Het team dat in Kaapstad finisht met het meeste aantal kilometers op de teller wint. Dat beide zonneauto’s aan elkaar gewaagd zijn, bleek al vanaf de start van de challenge in Johannesburg. Het Nederlandse en Belgische team volgden elkaar op de voet, wisselden de koppositie af en het verschil aan kilometers op de teller slonk met de dag. Het was een strategisch kat-en-muisspel tussen beide landen. Door slimme en creatieve keuzes te maken, probeerden ze de concurrentie te verrassen en te slim af te zijn. Voor de start van de laatste dag was de voorsprong van het Brunel Solar Team op het team uit België slechts 10 kilometer.
Bloedstollende finale
Richting de finaledag liep de spanning steeds verder op. De laatste dag startte nog met een time penalty voor beide teams, het Nederlandse team kreeg deze vanwege een (kleine) botsing tijdens een inhaalmanoeuvre, het Belgische team voor het overschrijden van de snelheidslimiet op de Afrikaanse wegen. Ook kwamen beide teams te laat binnen bij de dagstop.
Wegens de tijdstraf voor het te laat binnenkomen gisteren vertrok Nuna vandaag vanaf de op één na laatste positie, 10 minuten achter België. Het Belgische team ging dus tot aan de loopstop aan kop, maar de achterstand werd gaandeweg verkleind tot minder dan een minuut. Beide teams besloten meteen de control stop te doen, de dagelijks verplichte stop van 30 minuten, om statisch te kunnen laden. Na de control stop begon het Brunel Solar Team direct met het rijden van loops. Het Belgische team volgde, maar moest vlak na de loopstop van de weg geduwd worden vanwege een defecte accu. De reparatie van 30 minuten bracht hen op een flinke achterstand. Tijdens het rijden van de loops konden ze de afstand die Nuna ondertussen had afgelegd niet meer inhalen. Bij de finish om 15.37 uur eindigde het Brunel Solar Team daarom op de eerste plek.
Teamcaptain Sanne Vilters: ‘De afgelopen dagen zaten we elkaar echt op de hielen. Tijdens elke dagstop bleven we echter herhalen dat we moesten focussen op onszelf en niet met de andere teams bezig moesten zijn. Iedereen heeft zijn eigen taak binnen het team en alleen als iedereen die taak op zijn best zou uitvoeren, konden we winnen. Dat dat nu is gelukt, bewijst dat we een ijzersterk team zijn en natuurlijk dat we een magische auto hebben!’
De september 2024-editie van Solar Magazine is verschenen. Het tijdschrift bevat artikelen over de toekomst van de Nederlandse pv-markt, negatieve stroomprijzen, de strijd tegen dwangarbeid en Solar Solutions Kortijk.