
Bij de aftrap van het nieuwe seizoen staan de gepatenteerde led-boarden inmiddels bij ruim 40 amateurvoetbalclubs in heel Nederland langs de velden. De Green Boarding is ontwikkeld en gepatenteerd door Softs World en is uitgerust met zonnepanelen en panelen die de lucht zuiveren.
Ruim 40 clubs
Via de borden wordt momenteel 843 ton CO2 bespaard, besparen de clubs 252.000 kilowattuur aan stroom en wordt net zoveel stikstof gezuiverd als er bij 12.667 autokilometers wordt uitgestoten.
Green Boarding Network denkt het aantal clubs en borden dit seizoen te kunnen uitbreiden tot 100. Ook wil het zijn netwerk uitrollen bij clubs in België en Duitsland.
0 euro
Omdat de reclameborden digitaal zijn, hoeven vrijwilligers die niet meer bij te houden of steeds te vervangen, maar kunnen alle lokale en landelijke bedrijven er via een centraal systeem op adverteren en halen de clubs reclame-inkomsten binnen.
Bedrijven als Jumbo, Unibet en Pirelli hebben zich al aan het netwerk verbonden. Green Boarding Network investeert minimaal 50 procent van de nettoadvertentieopbrengsten in verdere verduurzaming van de amateursportclubs. Doel is om hun energierekening binnen 5 jaar richting de 0 euro te brengen.
FC Lisse
‘Het grootste gedeelte van onze landelijke netto-opbrengsten vloeit direct terug naar de clubs voor verdere verduurzaming’, stelt Albert de Joode, chief executive officer van Green Boarding Network. ‘Hierdoor gaat de energierekening richting nul en blijft er meer geld over voor de sport.'
Leon Annokkee, voorzitter van Tweede Divisieclub FC Lisse, die de Green Boarding in gebruik heeft: ‘De hoge energiekosten zijn op dit moment bij ons en vele andere sportclubs een uitdaging. Door het plaatsen van de Green Boarding brengen we de energiekosten substantieel naar beneden en creëren we een nieuwe inkomstenstroom voor onze club. De inkomsten vanuit de Green Boarding worden gebruikt om de investering in zonnepanelen te betalen. Dat we daarbij ook bijdragen aan een duurzame toekomst voor onze club, onze leden en onze omgeving maakt voor ons het plaatje compleet.’
De Solar & Storage Magazine Marktgids 2026 is verschenen. De jaarlijks terugkerende marktgids biedt een totaaloverzicht van de energieopslag- en zonne-energiemarkt en is een bijlage van de december 2025-editie van Solar & Storage Magazine. De marktgids kent dit jaar 14 rubrieken en bovendien zijn in samenwerking met een groot aantal bedrijven en organisaties de belangrijkste ontwikkelingen qua projecten, markt en technieken in kaart gebracht.