Solar Magazine - VeenIX installeert drijvende zonnepanelen in oksels van A9 Badhoevedorp-Holendrecht
Solar Industry Register
De volgende bedrijven hebben zich laten opnemen in het Solar Industry Register, meld uw bedrijf ook aan!
VeenIX installeert drijvende zonnepanelen in oksels van A9 Badhoevedorp-Holendrecht
© VeenIX

VeenIX installeert drijvende zonnepanelen in oksels van A9 Badhoevedorp-Holendrecht

Aannemer VeenIX gaat zonnepanelen installeren in de oksels van de A9 op het traject Badhoevedorp - Holendrecht. Bij knooppunt Holendrecht komen drijvende zonnepanelen en elders komen zonnepanelen op het talud.

De snelweg A9 gebruikt 3 miljoen kilowattuur stroom per jaar, ongeveer net zoveel energie als 1.100 huishoudens. VeenIX heeft in de aanbesteding de belofte gedaan de snelweg energieneutraal aan te leggen en bouwt daartoe 2 zonneparken.

Donker gat
‘Langs een snelweg zit van alles dat energie nodig heeft’, duidt Rutger Mullemeister, hoofdontwerper bij aannemer VeenIX. Bij de A9 zit een groot deel van het energieverbruik in de overkappingen bij Amstelveen. Om te voorkomen dat automobilisten op zomerse dagen een donker gat in rijden, hangt er heel veel verlichting onder de overkappingen. Ook de pompinstallaties in die verdiepte ligging, die zorgen dat weggebruikers droge banden houden als ze er bij regen doorheen rijden, vragen energie. Daarnaast heeft de besturingselektronica van de Schipholbrug energie nodig.

Om al die energie op te wekken, komt er een zonneweide in Amstelveen, te weten op het talud van de snelweg ter hoogte van Krijgsman en een zonnepark in de oksels van knooppunt Holendrecht.

Hoogspanningsnet
‘Met de zonneparken wekken we zo veel energie tegelijk op dat we op het hoogspanningsnet gaan aansluiten’, duidt Mullemeister. Het is niet zo dat er een directe kabel ligt van de zonnepanelen naar bijvoorbeeld de Schipholbrug. Dat hebben we wel onderzocht, maar dat kan niet omdat de technologie nog niet zo ver is dat we voldoende energie kunnen opslaan. Want met de zonnepanelen wek je overdag en in de zomer de meeste energie op, maar een snelweg verbruikt de meeste energie juist in de avonduren en in de winter. Het lukt wel om energie 24 uur op te slaan, maar een heel seizoen.. zo ver is de technologie nog niet. De duizenden zonnepanelen worden aan het einde van het project geplaatst. Want voordat we ze kunnen plaatsen, moet het talud bij Krijgsman gereed zijn en moet knooppunt Holendrecht helemaal gereed zijn. In de oksels van het knooppunt komt water en boven dat water, stevig verankerd op de bodem, komen de zonnepanelen.’

Deel dit bericht

Producten uit de Solar Magazine Productzoeker

Producten uit de Solar Magazine Productzoeker

Nu in Solar Magazine

September 2022

Verzekeraars massaal gestopt met vergoeden onzichtbare schade aan zonnepanelen Belangenorganisaties verdeeld over afbouw salderingsregeling zonnepanelen HERO: van toxisch pv-glas naar circulaire glas-polymeerfrontsheet voor zonnepanelen...
Vacatures
enie.nl zoekt:

Installatiepartner Zonne-energie

Fulltime (40 uur) - Regio Noord, Midden en Zuid Nederland
enie.nl zoekt:

Projectmanager Zonne-energie zakelijke markt

32-40 uur - Groningen
Meld mij aan voor de nieuwsbrief van Solar Magazine!
Meld u aan voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws!