logo
wvhj2023
© Fokke Baarssen | Dreamstime.com
© Fokke Baarssen | Dreamstime.com
16 augustus 2022

Salderingsregeling: voorbeeldbrief ACM voor eigenaren zonnepanelen die benadeeld worden door energiebedrijven

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft een voorbeeldbrief beschikbaar voor consumenten met zonnepanelen die door hun energieleverancier benadeeld worden bij het uitvoeren van de salderingsregeling.

Gebruikers van Tweakers – Nederlands grootste website over technologie en elektronica – klaagden onlangs op een forum van de website over energiebedrijven die op maand- en kwartaalbasis salderen. Dat leidde tot Kamervragen van CDA’er Henri Bontenbal. Minister Jetten voor Klimaat en Energie moet die vragen nog beantwoorden en meldde begin juli hiertoe drukdoende te zijn met de afstemming met de ACM.

Regels niet duidelijk genoeg
De ACM meldt over de regels voor het salderen het volgende op haar website: ‘Saldering moet over het totale verbruik van uw jaarafrekening of eindafrekening gaan. Uw leverancier moet kijken hoeveel elektriciteit u hebt afgenomen over de periode van de jaarafrekening of eindafrekening. En moet de elektriciteit die u zelf hebt teruggeleverd daarvan aftrekken. Uw energieleverancier mag dus niet uitgaan van een deel van uw verbruik. En salderen mag ook niet per maand of kwartaal.’

Daarbij heeft de ACM nu een extra disclaimer opgenomen: ‘Wij vinden dat salderen per jaar moet. Maar op dit moment (augustus 2022) zijn de regels niet duidelijk genoeg. Het ministerie van Economische Zaken en Klimaat probeert hier zo snel mogelijk duidelijkheid over te geven.’

Bezwaar
De ACM adviseert consumenten van wie de energieleverancier de teruglevering niet verrekent met het hele verbruik, contact op te nemen met het energiebedrijf en om uitleg te vragen. Als de energieleverancier het probleem met de energierekening niet wil oplossen, wordt de consument geadviseerd bezwaar in te dienen.

Dit bezwaar moet – afhankelijk van de algemene voorwaarden van het energiebedrijf – per brief of per e-mail ingediend worden. De ACM heeft hiervoor een voorbeeldbrief – hier te downloaden – opgesteld waarop de energieleverancier binnen 4 weken moet reageren.

Probleem melden
Als een consument er niet samen met het energiebedrijf uitkomt, kan deze op een andere manier zijn recht halen, bijvoorbeeld via de Geschillencommissie of de rechter.

De ACM vraagt bovendien het probleem te melden bij de ACM ConsuWijzer. Door een melding te doen, wordt de ACM geholpen om te zien welke bedrijven zich niet aan de regels houden en waar zij iets aan moeten doen.

Bekijk hier welke thuisbatterijen er te koop zijn in de Benelux.

Deel dit artikel:

Nieuwsbrief

Meld u aan voor de nieuwsbrief met het laatste nieuws!
Ja, ik wil de nieuwsbrief ontvangen en heb de privacy policy gelezen.

Laatste Nieuws

Bekijk al het nieuws

Meest gelezen

Producten