Uit het jaarverslag van moederbedrijf Greenchoice blijkt dat KiesZon zichzelf ten doel gesteld had om afgelopen kalenderjaar 137 megawattpiek aan zonnepanelen te installeren. ‘Maar als gevolg van netcongestie en problemen in de supply chain zijn projecten vaker vertraagd aangesloten en is dit helaas niet behaald’, licht Greenchoice toe.
114 megawattpiek
De door KiesZon geïnstalleerde vermogens per kalenderjaar zijn in onderstaande tabel weergegeven:
Kalenderjaar |
Nieuw geïnstalleerd vermogen |
2017 |
17 megawattpiek |
2018 |
35 megawattpiek |
2019 |
65 megawattpiek |
2020 |
80 megawattpiek |
2021 |
114 megawattpiek |
Postcoderoos
Per eind vorig jaar wekten zo’n 244.000 klanten van Greenchoice zelf duurzame energie op via windmolens en zonnepanelen. Greenchoice heeft hiertoe 8 windmolens in 100 procent eigendom bij het Hartelkanaal. 76.541 klanten hebben een aandeel in deze windmolens.
Ruim 167.000 klanten participeren in postcoderoosprojecten met zonnepanelen, via de 120 energiecoöperaties die Greenchoice ‘powert’.
Kalenderjaar |
Aantal klanten dat zelf energie opwekt |
2017 |
63.000 |
2018 |
94.000 |
2019 |
178.000 |
2020 |
231.000 |
2021 |
244.000 |
De juni 2024-editie van Solar Magazine is verschenen. Het tijdschrift bevat artikelen over de toekomst van de Nederlandse pv-markt, het potentieel van de directe lijn, balkonzonnepanelen en het verhogen van het zelfverbruik.