logo
wvhj2023
© LONGi Solar
© LONGi Solar
27 juni 2022

PV InfoLink: ‘Verticaal geïntegreerde fabrikanten zonnepanelen zullen overwinnen’

De verticaal geïntegreerde fabrikant van zonnepanelen heeft de toekomst. Bedrijven die de komende jaren niet overgaan tot verticale integratie, verliezen marktaandeel en verdwijnen uiteindelijk zelfs uit de markt.

Dat verwacht analist Albert Hsieh van het Chinese marktonderzoeksbureau PV InfoLink. De 5 grootste verticaal geïntegreerde pv-fabrikanten hebben hun marktaandeel afgelopen kalenderjaar fors zien groeien. ‘Maar belangrijker nog’, stelt Hsiesh, ‘ze boekten allemaal een aanzienlijke groei in omzet en behaalden een nettowinst. Dit kan grotendeels worden toegeschreven aan de toegenomen verzendvolumes, maar ook aan de toenemende marktconcentratie.’

Sporen nalaten
De 5 grootste Chinese fabrikanten – LONGi Solar, Trina Solar, JA Solar, JinkoSolar en Canadian Solar – leverden vorig jaar 121 gigawattpiek aan zonnepanelen uit, waarmee ze goed waren voor een marktaandeel van 69 procent. Een jaar eerder ging het nog om 82 gigawattpiek en een marktaandeel van 59 procent. ‘Maar ondanks dat deze cijfers uitstekende prestaties suggereren, daalden de brutomarges voor zonnepanelen’, duidt Hsieh. ‘Dit geeft aan dat prijsstijgingen en onevenredige productiecapaciteiten in de toeleveringsketen hun sporen nalaten.’

Verdere stijgingen
Waar PV InfoLink de wereldwijde verkopen aan het begin van het kalenderjaar nog inschatte op 214 tot 234 gigawattpiek, heeft het marktonderzoeksbureau die verwachting inmiddels verhoogd tot 223 à 248 gigawattpiek. Canadian Solar wil volgens de analisten dit jaar 20 tot 22 gigawattpiek zonnepanelen uitleveren. JA Solar en JinkoSolar richten zich op de levering van 35 tot 40 gigawattpiek zonnepanelen. Trina Solar doet daar nog een schepje bovenop met 43 gigawattpiek en LONGi Solar gaat zelfs voor 50 tot 60 gigawattpiek.

Hsieh: ‘De omzetten van fabrikanten zullen dus opnieuw stijgen, maar de brutomarges staan dus onder druk. De prijzen van polysilicium en wafers worden nog altijd omhoog gestuwd, waardoor zonnecel- en zonnepaneelfabrikanten te maken hebben met hoge productiekosten terwijl ze hun prijzen beperkt kunnen verhogen. De oorlog tussen Rusland en Oekraïne en het coronavirus blijven te midden van dit alles logistieke blokkades veroorzaken, waardoor fabrikanten het hele jaar geconfronteerd worden met aanzienlijke uitdagingen.’

Lees hier het volledige artikel in de juni 2022-editie van Solar Magazine.

Deel dit artikel:

Nieuwsbrief

Meld u aan voor de nieuwsbrief met het laatste nieuws!
Ja, ik wil de nieuwsbrief ontvangen en heb de privacy policy gelezen.

Laatste Nieuws

Bekijk al het nieuws

Meest gelezen

Producten