logo
wvhj2023
© Vladimir Serebryanskiy | Dreamstime.com
© Vladimir Serebryanskiy | Dreamstime.com
31 mei 2022

‘Situatie haven Shanghai normaliseert, haven Rotterdam overbelast’

Wachttijden voor schepen in de haven van Shanghai zijn de afgelopen weken sterk gereduceerd en de situatie normaliseert nu de corona-uitbraken een halt zijn toegeroepen. Dat meldt ’s werelds grootste rederij Maersk.

Maersk stelt dat niet alleen het coronavirus, maar ook de oorlog tussen Rusland en Oekraïne onzekerheid blijft creëren voor de wereldeconomie en naar oplossingen voor de problemen die dit met zich meebrengt te zoeken. Anne-Sophie Zerlang Karlsen, Head of Asia Pacific Ocean Customer Logistics bij Maersk: ‘Bezorgdheid over voedsel- en energievoorziening, in combinatie met stijgende prijzen, wegen op het Europese sentiment. We hebben een nieuwe spoor-zeedienst gelanceerd tussen Azië en Europa via Centraal-Azië. De dienst vertrekt vanuit verschillende locaties in China en verbindt Europa in ongeveer 40 dagen via Kazachstan, Azerbeidzjan, Georgië en Roemenië.’

Wachttijden minimaal
Marktanalisten voorspelden eind vorige maand al dat Europa en zijn havens de komende 2 maanden problemen gaan ondervinden van de lockdown in Shanghai vanwege het coronavirus. Maersk meldt nu dat de situatie in China tekenen van verbetering vertoont, ook al zou onder meer Shanghai blijven vechten om COVID-19-uitbraken in te dammen. Zerlang Karlsen: ‘We zien dat de situatie in Shanghai begint te versoepelen en bereiden ons voor op hoe we onze klanten het beste kunnen helpen in deze nieuwe fase, waar mogelijk extra capaciteit nodig is, zowel aan de landzijde als qua materieel. De situatie blijft veranderen en het opbouwen van spierkracht waardoor we zo flexibel kunnen zijn als onze klanten wensen, heeft nu prioriteit.’

‘Hoewel het tekort aan vrachtwagencapaciteit ervoor zorgt dat klanten vertraging oplopen bij vrachtzendingen, is het ophalen van geïmporteerde vrachten hersteld tot ongeveer 75 procent van het niveau van vóór de lockdown’, vervolgt Zerlang Karlsen. ‘De wachttijden voor schepen zijn minimaal, doorgaans minder dan 1 à 2 dagen. Nu de lockdown-beperkingen worden opgeheven, verwachten we een groot volume te zien.’

Rotterdam
Maersk meldt dat de havens van Rotterdam en Bremerhaven de meest overbelaste havens van Noord-Europa zijn. Dit komt volgens de rederij door ‘de grote en continue operationele verstoringen’ waardoor lange wachttijden voor schepen ontstaan.

De rederij stelt omstandigheden in de terminals nauwlettend in de gaten te houden en faciliteiten in de buurt te onderzoeken die het afleveren en ophalen van vracht versnellen.

Containertarieven stabiel
Maritiem marktonderzoeksbureau Drewry meldt ondertussen dat de containerprijzen zich stabiliseren. De World Container Index (WCI) – die de prijs voor 8 belangrijke vaarroutes van en naar de Verenigde Staten, Europa en Azië laat zien – daalde deze week voor de dertiende keer op rij, maar met slechts circa 15,90 Amerikaanse dollar.

42 Amerikaanse dollar
Op de route Shanghai-Rotterdam bedraagt de prijsdaling deze week slechts 42 dollar. Wel bevindt de prijs zich 4 procent onder het niveau van 1 jaar geleden.

Onderstaande grafiek toont de prijsontwikkeling van het transport van een container van 40 voet van Shanghai naar Rotterdam.

Deel dit artikel:

Nieuwsbrief

Meld u aan voor de nieuwsbrief met het laatste nieuws!
Ja, ik wil de nieuwsbrief ontvangen en heb de privacy policy gelezen.

Laatste Nieuws

Bekijk al het nieuws

Meest gelezen

Producten