Solar Magazine - China versoepelt lockdown, Europese havens houden hart vast: ‘Grotere puinhoop dan vorig jaar’
Solar Industry Register
De volgende bedrijven hebben zich laten opnemen in het Solar Industry Register, meld uw bedrijf ook aan!
China versoepelt lockdown, Europese havens houden hart vast: ‘Grotere puinhoop dan vorig jaar’
© Donvictorio | Dreamstime.com

China versoepelt lockdown, Europese havens houden hart vast: ‘Grotere puinhoop dan vorig jaar’

Marktanalisten voorspellen dat Europa en zijn havens de komende 2 maanden problemen gaan ondervinden van de lockdown in Shanghai, nu de coronamaatregelen in de Chinese miljoenenstad versoepeld worden.

‘De epidemische situatie in de stad heeft de afgelopen dagen een neerwaartse trend laten zien’, aldus de stadsgezondheidsfunctionaris. ‘De verspreiding van het virus in de gemeenschap is effectief afgeremd.’ Terwijl 16,3 miljoen mensen nog steeds hun flats of woning niet mogen verlaten, kunnen volgens Wu 7,85 miljoen mensen terugkeren naar fabrieken of naar buiten lopen, een stijging van 2 miljoen mensen ten opzichte van een week eerder.

Logistieke nachtmerrie
Hoewel sommige bedrijven de productie hervatten, verwachten marktanalisten geen lineair herstel van de productie. De meeste werknemers zullen op het fabrieksterrein moeten wonen en fabrieken moeten verstoringen in de aanvoerlijnen en toegang tot markten aanpakken, waarbij de toeleveringsketens verstrikt raken door sluitingen in andere steden en problemen in havens en met vrachtwagens.

De Kamer van Koophandel van de Europese Unie in China spreekt van een logistieke nachtmerrie. Vicepresident Bettina Schoen-Behanzin stelt tegenover persbureau Bloomberg dat het aantal beschikbare vrachtwagens met 40 procent tot 50 procent is gedaald, en dat minder dan 30 procent van de werknemers weer aan het werk kan.

Closed loop
’s Werelds grootste rederij Maersk  meldt dat haar magazijnactiviteiten in de haven van Shanghai gedeeltelijk zijn hervat onder het ‘closed-loop pandemic management’ zoals China dat eerder ook al toepaste bij de Olympische Spelen in Peking. Alle contacten van deelnemers aan de Olympische Spelen met het grote publiek werden toen beperkt en sporters verplaatsten zich met speciaal vervoer tussen hun verblijfsaccommodatie en de Olympische sportlocaties.

Een van de bedrijven die de productie in zijn fabriek in Shanghai via het ‘closed-loop pandemic management’ hervat heeft, is fabrikant van elektrische auto’s Tesla.

Tientallen schepen voor anker
Inmiddels liggen er tientallen schepen voor anker in de wateren van Shanghai, zonder lading om te laden.

‘3 weken nadat de lockdown begon, is ongeveer 30 procent van de goederen die op dit moment Shanghai zou moeten verlaten, dat niet’, waarschuwt Vincent Stamer van economisch onderzoeksinstituut en denktank Kiel Institute for the World Economy (IfW-Kiel). ‘Dat is met andere woorden 30 procent minder export naar de rest van de wereld.’

2 maanden problemen in Europa
Stamer zei dat de vertragingen in Europa ongeveer 2 maanden zullen worden gevoeld, aangezien het tussen de 5 en 6 weken duurt voordat containerschepen van Shanghai naar Europa reizen, en nog eens 2 weken voordat de goederen worden gelost en afgeleverd.

Het grootste probleem met de lockdown in Shanghai zijn noch de haven, noch de schepen. Het probleem is volgens hem de sluiting van de binnenlandse toeleveringsketen, variërend van fabrieken tot magazijnen, en vrachtwagenchauffeurs die thuiszitten.

Grotere puinhoop
Zelfs als het virus wordt beteugeld, zullen de verstoringen zich wereldwijd laten gelden – en zich het hele jaar door uitstrekken – als de nu opeengepakte vrachtschepen weer gaan varen.

‘We verwachten een grotere puinhoop dan vorig jaar (red. toen het Suezkanaal geblokkeerd werd)’, aldus Jacques Vandermeiren, chief executive officer van de haven van Antwerpen tegenover Bloomberg. ‘Het zal een negatieve impact hebben, en een grote negatieve impact voor héél 2022.’

World Container Index
Zowel de World Container Index – die de prijs voor 8 belangrijke routes van en naar de Verenigde Staten, Europa en Azië laat zien – als de prijs voor het transport van een container van Shanghai naar Rottterdam daalde afgelopen week met 2 procent. De gemiddelde prijs voor het transport van een container zonnepanelen daalde daarmee afgelopen week 213 Amerikaanse dollar en kost nu 10.364 Amerikaanse dollar.

​Zonnepanelen
Onderstaande grafiek toont de prijsontwikkeling van het transport van een container van 40 voet van Shanghai naar Rotterdam. De prijs daalt inmiddels 8 weken op rij en 12 van de afgelopen 13 weken.

 

De prijzen voor transport naar Rotterdam stegen sinds het uitbreken van de coronacrisis in rap tempo en bereikten in oktober 2021 het hoogste niveau aller tijden van bijna 15.000 Amerikaanse dollar. Sindsdien dalen de prijzen gestaag. Aan het begin van 2020 schommelde de prijs voor het transport van een 40-voets-container van China naar Nederland nog tussen de 1.500 en 2.000 Amerikaanse dollar. Per container van 40 voet vervoeren Chinese fabrikanten zo’n 800 tot 900 zonnepanelen. Van grootformaatzonnepanelen met hogere vermogens gaan er zelfs maar zo’n 600 tot 700 zonnepanelen in een container. Daarmee zijn de transportkosten voor een zonnepaneel sinds februari 2020 in sommige gevallen met meer dan 15 Amerikaanse dollar per zonnepaneel gestegen.

Impact lockdown op haven Shanghai in cijfers

Het Amerikaanse data- en softwarebedrijf project44 helpt en adviseert verladers en logistieke dienstverleners ten tijde van problemen met hun toeleveringsketen. Volgens het bedrijf heeft de strengste coronalockdown in China sinds het begin van de pandemie ervoor gezorgd dat containergoederen bijna 2 weken in de haven van Shanghai hebben stilgestaan.

Geïmporteerde containers wachten gemiddeld 12,1 dagen voordat ze per vrachtwagen worden opgehaald en naar het binnenland worden getransporteerd. Eind maart – voor de lockdown van start ging – was dat nog 4,6 dagen.

Ondertussen leggen er ook minder schepen aan in Shanghai, omdat schepen worden omgeleid als reactie op het verminderde vrachtverkeer. Het aantal schepen is half april gedaald van ongeveer 30 per dag tot slechts 14 per dag. De vrachtwagenvloot van China zit in de wurggreep van de zero- COVID-aanpak van de regering, waardoor chauffeurs worden vastgehouden in een web van quarantainecontroles. Dat heeft geleid tot verstoringen van de aanvoer van grondstoffen voor fabrieken en de opstapeling van goederen.

Deel dit bericht

Nu in Solar Magazine

September 2022

Verzekeraars massaal gestopt met vergoeden onzichtbare schade aan zonnepanelen Belangenorganisaties verdeeld over afbouw salderingsregeling zonnepanelen HERO: van toxisch pv-glas naar circulaire glas-polymeerfrontsheet voor zonnepanelen...
Vacatures
kWh People zoekt:

Business Developer EnerTwin

Fulltime (40 uur) - Eindhoven
Innovi Dak zoekt:

Magazijnmedewerker/inkoper

Fulltime (40 uur) - Hoensbroek, 6433KG 37
Meld mij aan voor de nieuwsbrief van Solar Magazine!
Meld u aan voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws!