logo
wvhj2023
© SolarCreed
© SolarCreed
20 mei 2022

SolarCreed wil globale aggregator in off-grid zonne-energie worden

‘De Amazon in off-grid solar, maar dan wel met veel meer toegevoegde waarde.’ Daar ligt de toekomst van SolarCreed, aldus Saheed Okuboyejo. ‘De uitdagingen zijn groot, maar de eerste stappen zijn inmiddels gezet.’

Het verhaal van SolarCreed begint in Johannesburg, eind 2015. Okuboyejo, werkzaam voor een Amerikaans zonne-energiebedrijf, leest over het Klimaatakkoord van Parijs. Hij was enthousiast, zag nieuwe kansen voor Afrika en voelde dat het tijd was in actie te komen.

Productief gebruik
‘In Afrika hebben zo’n 600 miljoen mensen geen toegang tot stroom. Krijgen ze dat wel, dan verandert dat alles voor hen en hun gemeenschap. Inmiddels zijn er vanuit dat besef vele bedrijven die solar kits naar rurale gebieden brengen, bijvoorbeeld een zonnepaneeltje in combinatie met een led-lamp, batterij en USB-poort om je telefoon op te laden. Ik richtte SolarCreed op vanuit een andere gedachte. Wij willen zonne-energie inzetten voor productief gebruik in landbouwgemeenschappen en leggen de nadruk dus op duurzame ontwikkelingsdoelen.’

Push
Okuboyejo verhuisde 6 jaar geleden naar Nederland. SolarCreed was een van de start-ups die vanuit RockStart Smart Energy Accelerator werd uitgenodigd om naar Nederland te komen om met begeleiding en funding naar scale-up te komen. Inmiddels is het een succesvol Nederlands bedrijf. Het heeft 20 mensen in dienst in Nigeria, maakte vorig jaar winst en zal die dit jaar vergroten.

‘Ons eerste product was een pluimveevriendelijke solar lamp’, vertelt Okuboyejo. ‘Die was onze ingang tot de markt. Nu bieden we bijvoorbeeld ook een solar waterpomp aan. Met dit soort producten kunnen mensen hun productie en dus hun inkomsten verbeteren. Ze geven op een duurzame wijze een push aan de lokale economie. Ze dragen bij aan voedselzekerheid, gezondheid, werkgelegenheid… Maar ook die markt begint inmiddels druk te worden. Daarom hebben we onze strategie omgegooid en werken momenteel aan SolarCreed 2.0.’

Deelgenoot
SolarCreed wil een globale aggregator van off-grid solar worden; een platform waarop allerhande producten worden bijeengebracht en aangeboden. Je moet er een breed scala aan zonne-energieproducten voor verlichting, watervoorziening, koelen of welke elektriciteitsnet-onafhankelijke toepassingen dan ook kunnen vinden en aanschaffen. Okuboyejo wil echter meer waarde toevoegen.

‘Ons portfolio moet de beste producten omvatten. We testen ze dan ook grondig op hun functionaliteit en performance. Daarnaast willen we, waar nodig en mogelijk, deelgenoot zijn in de productontwikkeling van startende bedrijven en hen ondersteunen op weg naar volwassenheid. SolarCreed gaat kortom de rol van investeerder, ontwikkelaar, verkoper en distributeur combineren. Hierin zijn het afgelopen jaar de eerste stappen gezet. Het platform is gebouwd en online. We hebben de eerste 3 bedrijven aan ons gebonden, hun producten zijn reeds verkrijgbaar via SolarCreed. Maar er is natuurlijk nog een enorme weg te gaan, de lat ligt heel erg hoog.’

Verhaal begrijpen
SolarCreed zet dit jaar zo’n 1.000 zonne-energiesystemen weg. Over 5 jaar moeten dat er 70.000 zijn, over 10 jaar 500.000. De groei moet geleidelijk gaan en de impact stabiel. Om dat doel te bereiken, is heel veel geld nodig. SolarCreed haalde over de jaren heen al 390.000 euro aan kapitaal op, bij businessangels, seed- en groeifondsen en ontwikkelingsprogramma’s… Op dit moment bereidt het zich voor op een nieuwe investeringsronde.

‘Er is investeringskapitaal genoeg in de markt’, zo geeft Okuboyejo aan. ‘Investeerders zijn echter vaak heel erg technologiegericht. Ontwikkel je niet zelf een product, dan ben je niet innovatief en dus niet interessant voor vele partijen. Maar we leven nu in een collaboratieve wereld waarin we allemaal op weg zijn naar singulariteit. Hoe eerder we onszelf als één beginnen te zien, hoe beter we er allemaal van worden. De uitdaging voor ons zit in het vinden van partners die ons verhaal begrijpen en een match zien. Wat ons gaat helpen bij het verzekeren van ondersteuning is het doorontwikkelen van ons platform en genereren van traffic. Omdat de meeste van onze huidige bezoekers uit de Verenigde Staten, Canada en Azië komen, wordt ons bereik steeds groter. Dit geeft aan dat off-grid zonne-energie een wereldwijde markt is en niet alleen die van ontwikkelingslanden. Klimaatadaptatie creëert een grote behoefte aan allerlei duurzame oplossingen en Nederland kan daar de spil in zijn. De weg die we zijn ingeslagen is dan ook veelbelovend.’

Deel dit artikel:

Nieuwsbrief

Meld u aan voor de nieuwsbrief met het laatste nieuws!
Ja, ik wil de nieuwsbrief ontvangen en heb de privacy policy gelezen.

Laatste Nieuws

Bekijk al het nieuws

Meest gelezen

Producten