logo
wvhj2023
© Liander
© Liander
25 april 2022

Liander: langere wachttijden netaansluiting door tekort aan materialen

Liander kampt met een tekort aan materialen om netaansluitingen te verzwaren en nieuwe klanten op het stroomnet aan te sluiten. Dit leidt volgens de netbeheerder tot langere wachttijden voor klanten.

Het wereldwijde tekort aan grondstoffen en materialen zorgt er volgens Liander voor dat sommige werkzaamheden moeten worden uitgesteld. Onder andere elektriciteitsmeters, kabels en transformatoren zijn niet altijd meer voldoende op voorraad. Zowel consumenten als bedrijven gaan het ongemak van deze tekorten ervaren.

Chips en logistiek
Liander gaat de komende 3 jaar onder andere 2.300 nieuwe transformatorhuisjes bouwen en 6.500 kilometer kabel leggen. Bovendien vervangt het bij duizenden huishoudens de elektriciteitsmeter voor een zwaardere variant.

Een gebrek aan grondstoffen en chips, stilgevallen productielijnen en haperende logistieke bewegingen leiden tot tekorten van de benodigde elektriciteitsmeters en kabels. ‘De gevolgen van het tekort aan materialen zijn direct merkbaar voor onze klanten’, stelt chief operational officer Marlies Visser. ‘Hoe graag wij consumenten en bedrijven ook willen aansluiten, dit lukt niet altijd op de datum die zij wensen. Dat vind ik enorm vervelend. Mensen willen hun woning of bedrijf verduurzamen. Daarin investeren ze veel tijd en geld. Als ze dan langere tijd moeten wachten op de juiste aansluiting, zorgt dat voor ongemak en verliezen.’

Persoonlijk geïnformeerd
Voor sommige bedrijven komen de vertragingen door materiaaltekorten bovenop de al oplopende wachttijden voor een aansluiting op het elektriciteitsnet of de verzwaring hiervan. Deze oplopende wachttijden ontstaan door een combinatie van de enorme hoeveelheid werk, het tekort aan technisch personeel en de soms beperkte plaats in de openbare ruimte.

Liander stelt er alles aan te doen om toch zoveel mogelijk werk uit te voeren, onder andere door gebruikte materialen opnieuw in te zetten. Ook maakt de netbeheerder afspraken met leveranciers om meer materialen te leveren als deze weer voorradig zijn en zoekt men nieuwe leveranciers. Maar de ervaring is volgens Liander dat leveranciers op dit moment hun planningen niet altijd kunnen nakomen vanwege de eerder geschetste wereldwijde problemen. Klanten die als gevolg van een tekort aan materialen langer moeten wachten, worden persoonlijk geïnformeerd. Zodra de materialen weer beschikbaar zijn, wordt contact opgenomen voor een afspraak om het werk weer op te pakken.

Deel dit artikel:

Nieuwsbrief

Meld u aan voor de nieuwsbrief met het laatste nieuws!
Ja, ik wil de nieuwsbrief ontvangen en heb de privacy policy gelezen.

Laatste Nieuws

Bekijk al het nieuws

Meest gelezen

Producten