
Het attractiepark kondigde 1,5 jaar geleden aan 17,5 hectare van het parkeerterrein te gaan overkappen met zonneluifels voorzien van 67.500 zonnepanelen, maar dat is naar boven bijgesteld tot 82.000 stuks. Een deel moet ’s nachts worden opgelicht in de vorm van een Mickey Mouse-hoofd, zichtbaar vanuit de lucht.
11.200 gasten
De zonnepanelen worden door Disneyland Parijs via een co-investering geplaatst in samenwerking met het Franse bedrijf Urbasolar.
De eerste 46.000 zonnepanelen zijn geïnstalleerd op de belangrijkste parkeerplaats voor gasten en bieden hen beschutting tegen direct zonlicht, regen of sneeuw. De zonnecarport zal na voltooiing een van de grootste van Europa zijn. Het reeds operationele deel wekt jaarlijks 10 gigawattuur zonne-energie op. Waar nu al 7.000 gasten overdekt kunnen parkeren, zijn dat er straks 11.200.

Milieustrategie
‘Met het eerste deel van de zonnecarports dat online is gekomen, hebben we een belangrijke mijlpaal en een nieuwe stap voorwaarts bereikt in de uitvoering van dit project. Het is onderdeel van de kern van onze milieustrategie die gericht is op een aanzienlijke vermindering van uitstoot van broeikasgassen en een volledige decarbonisatie van onze energievoorziening’, aldus Damien Audric, directeur Ontwikkeling en Milieu bij Disneyland Parijs.
De Solar & Storage Magazine Marktgids 2026 is verschenen. De jaarlijks terugkerende marktgids biedt een totaaloverzicht van de energieopslag- en zonne-energiemarkt en is een bijlage van de december 2025-editie van Solar & Storage Magazine. De marktgids kent dit jaar 14 rubrieken en bovendien zijn in samenwerking met een groot aantal bedrijven en organisaties de belangrijkste ontwikkelingen qua projecten, markt en technieken in kaart gebracht.