logo
wvhj2023
© Sebastian Czapnik | Dreamstime.com
© Sebastian Czapnik | Dreamstime.com
11 maart 2022

‘Meerderheid Duitse huishoudens kiest voor zonnepanelen vanwege stijgende energierekening’

De meerderheid van de huishoudens in Duitsland kiest voor zonnepanelen vanwege de stijgende stroomprijs. 96 procent van de ondervraagden geeft de stijgende energierekening als aankoopreden op.

78 procent wil zelfvoorzienend zijn en nog eens 54 procent koopt zonnepanelen om duurzaam te willen zijn.

Koopwoningen
IBC SOLAR heeft voor het onderzoek meer dan 100 zonnepaneelspecialisten en installatiebedrijven ondervraagd. Het merendeel van de verkopen van deze bedrijven bevindt zich in het segment koopwoningen, te weten 72 procent. 28 procent van de pv-installaties wordt verkocht bij commerciële en productiebedrijven.

Uit het onderzoek komt naar voren dat zonne-energie voornamelijk aan populariteit wint bij huiseigenaren met de snel stijgende energiekosten als logische reden. Daarnaast blijkt het aanbieden van een totaaloplossing voor consumenten een doorslaggevende factor te zijn bij het kiezen van een leverancier.

Elektrisch vervoer
Het onderzoek dat IBC SOLAR uitvoerde in het kader van zijn 40-jaar bestaan wees verder ook uit dat de toekomst van de zonne-energiesector bij elektrisch vervoer ligt.

Hoewel het onderzoek bij de Duitse partners en zonnepaneleninstallateurs van IBC SOLAR werd uitgevoerd, liggen de resultaten volgens Harold Salden, directeur bij IBC SOLAR Benelux, in lijn met de ontwikkelingen op de Nederlandse markt: ‘Voorheen waren de mogelijkheid om zelf stroom op te wekken en duurzaamheid de belangrijkste redenen voor klanten om voor zonnepanelen te kiezen. Tegenwoordig vormen de snel stijgende energiekosten het belangrijkste koopmotief. Dat blijkt niet alleen uit ons onderzoek, dat bevestigen ook onze Nederlandse partners. Hiernaast vernemen we vaak dat Nederlanders voor zonnepanelen kiezen omwille van de opwaardering van hun huis.’

Kiezen leverancier
Volgens de ondervraagde installateurs hechten klanten de meeste waarde aan leveranciers die een totaalpakket kunnen aanbieden (78,1 procent). Klanten krijgen dan 1 contactpersoon toegewezen die voor het hele project instaat. In tweede instantie blijkt productkwaliteit met 73,6 procent de doorslaggevende factor te zijn. Iets meer dan een derde van de respondenten – te weten 35,4 procent – laat ook weten dat een snelle verwerking en levering bij de meestvoorkomende verwachtingen van klanten horen.  

Deel dit artikel:

Nieuwsbrief

Meld u aan voor de nieuwsbrief met het laatste nieuws!
Ja, ik wil de nieuwsbrief ontvangen en heb de privacy policy gelezen.

Laatste Nieuws

Bekijk al het nieuws

Meest gelezen

Producten