
Bud heeft een nieuwe tv-commercial gelanceerd om de mijlpaal te vieren. De reclame zal tot en met september 2022 op alle bekende tv-zenders en digitale kanalen te zien zijn.
Blowin’ in the wind
‘Consumenten kijken terecht naar bedrijven hoe zij stappen zetten als het gaat om CO2-reductie’, stelt Caroline Klaassen, marketingmanager bij Bud. ‘Als wereldbekend biermerk kunnen wij een verschil maken en die verantwoordelijkheid voelen we. Door Bud met 100 procent hernieuwbare elektriciteit te brouwen, bieden we de consument een duurzamere optie. In februari 2019 verkondigde Budweiser – zoals het merk in Amerika heet – deze boodschap al op het grootste podium ter wereld, de Super Bowl-show. Met Bud als gevestigd merk in het Nederlandse bierschap, is het tijd om nu ook in Nederland te vieren dat Bud met 100 procent hernieuwbare elektriciteit wordt gebrouwen.’
De tv-commercial van het AB InBev-biermerk opent met een dalmatiër, en het iconische Bob Dylan-nummer ‘Blowin’ in the wind’. De oren en wangen van de gevlekte hond wapperen daarbij in de wind. De hond zit op een kar die door Buds karakteristieke Clydesdales door een gerstveld wordt getrokken. De camera zwenkt uit en een landschap vol windturbines wordt onthuld.
Spaanse zonneparken
Bud brouwt al sinds 2019 het bier voor de Nederlandse markt met hernieuwbare elektriciteit. Iets wat sinds begin vorig jaar terug te zien is op de verpakkingen door het ‘100% Renewable Electricity’-logo. Dit jaar worden nieuwe stappen gezet. Samen met ontwikkelaar van projecten met duurzame energie BayWa r.e. opent de brouwer 2 nieuwe zonneparken in Spanje.
Hiermee brengt AB InBev samen met BayWa r.e. extra hernieuwbare energie online, voldoende om alle 14 brouwerijen in West-Europa te voorzien. Een daarvan zal de Budweiser Solar Farm heten en 250 gigawattuur duurzame elektriciteit per jaar leveren.
De Solar & Storage Magazine Marktgids 2026 is verschenen. De jaarlijks terugkerende marktgids biedt een totaaloverzicht van de energieopslag- en zonne-energiemarkt en is een bijlage van de december 2025-editie van Solar & Storage Magazine. De marktgids kent dit jaar 14 rubrieken en bovendien zijn in samenwerking met een groot aantal bedrijven en organisaties de belangrijkste ontwikkelingen qua projecten, markt en technieken in kaart gebracht.