logo
wvhj2023
© Amsterdam
© Amsterdam
9 maart 2022

Amsterdam start proef met mobiele koelbox op zonnepanelen voor bevoorrading binnenstad

In Amsterdam-Zuid is het startschot gegeven voor de proef ‘Last Mile Box’: een mobiele koelbox voorzien van zonnepanelen om in de binnenstad van Amsterdam met elektrische bakfietsen producten te bezorgen.

De proef moet uitwijzen of deze wijze van bevoorrading goed werkt en bijdraagt aan een leefbare stad.

400 bestellingen
Leen Menken Foodservice Logistics ontwikkelde de Last Mile Box (LMB). Initiatiefnemer Leen Menken, van het gelijknamige bedrijf: ‘Zo onzichtbaar mogelijk, veilig en 100 procent duurzaam de stad bevoorraden, dat is ons doel met deze proef. De proef met de LMB duurt 2 maanden. In deze periode bezorgen fietskoeriers van het bedrijf Foodlogica wekelijks ongeveer 400 bestellingen.’

Zij zorgen met elektrische, gekoelde vrachtfietsen voor de laatste kilometer naar de klant in Amsterdam-Zuid. Het laatste deel van het logistieke bevoorradingsproces – de ‘last mile’ – gebeurt daarmee zonder uitstoot van CO2.

Autonoom
De LMB is een hightech, mobiele koelbox die autonoom kan koelen via zonnepanelen op het dak. Hierdoor is de koeling geluidloos. Bij een distributiecentrum in de regio wordt de LMB geladen met 4 rolcontainers met levensmiddelen; te weten diepvries-, verse en houdbare producten. De LMB bevat 8 compartimenten.

Door een simpel, slim IT-systeem weet de fietskoerier achter welke van de 8 deurtjes de goederen staan die afgeleverd moeten worden. Hierdoor vindt het laden en lossen efficiënt plaats en blijven de producten op de juiste temperatuur.

Financieren
Egbert de Vries, wethouder Verkeer en Vervoer, Water en Luchtkwaliteit van de gemeente Amsterdam: ‘Om de stad leefbaar te houden, moet de bevoorrading duurzamer en efficiënter. Dat kan alleen als de overheid en de logistieke sector intensief samenwerken. Deze proef is daar een voorbeeld van. Kleine, stille en schone voertuigen zorgen voor minder verkeer en minder overlast door laden en lossen.’

Leen Menken en Foodlogica financieren de proef. Rijkswaterstaat en de gemeente Amsterdam dragen bij in de kosten. Yvonne de Boer, programmacoördinator logistiek bij Rijkswaterstaat West-Nederland Noord: ‘Met deze proef wil Rijkswaterstaat duurzame en slimme mobiliteitsoplossingen stimuleren. Intensieve samenwerking in de logistieke keten maakt verdere verduurzaming van de stadslogistiek mogelijk.’

Vervolg pilot
De nieuwe manier van bevoorraden moet inzicht geven in de effecten op veiligheid en leefbaarheid in de binnenstad. Ook wordt de invloed op CO2-uitstoot en logistieke kosten berekend.

Menken: ‘Als blijkt dat deze manier van bevoorrading werkt dan is een vervolg goed mogelijk. Gedacht wordt aan pilots in andere wijken en samen met andere leveranciers. De LMB is namelijk zo ontwikkeld dat er 9 boxen op een vrachtwagen passen. De vrachtwagen kan deze boxen op verschillende plaatsen in de stad afleveren. Vanaf daar kan een licht elektrisch voertuig (lev) dit overnemen voor de laatste kilometers naar de klant.’

Deel dit artikel:

Nieuwsbrief

Meld u aan voor de nieuwsbrief met het laatste nieuws!
Ja, ik wil de nieuwsbrief ontvangen en heb de privacy policy gelezen.

Laatste Nieuws

Bekijk al het nieuws

Meest gelezen

Producten