logo
wvhj2023
© Fastned
© Fastned
14 februari 2022

Mobiliteitshubs voor elektrische voertuigen creëren ruimte voor 2 gigawatt zonnepanelen

Mobiliteitshubs – plekken waar veel elektrische auto’s gelijktijdig hun batterij kunnen laden – bieden de potentie om 2 gigawatt extra zonnepanelen aan te sluiten op het Nederlandse stroomnet.

Dat blijkt uit onderzoek van Qirion dat onderdeel is van pilotprogramma Hernieuwbare Energie op rijksgrond waarin Rijkswaterstaat samen met de regionale netbeheerders naar slimme oplossingen zoekt die ze kan toepassen om projecten toch te kunnen aansluiten.

A6
Qirion heeft onderzoek gedaan naar concepten voor mobiliteitshubs die gebruikt kunnen worden bij de A6 tussen de verzorgingsplaatsen Hajé De Lepelaar/Aalscholver en afslag 10 (Lelystad). Bij de uitwerking van de ideeën zijn belangrijke stakeholders als de gemeente Lelystad, Lelystad Airport Businesspark en Hajé hotel-restaurants de Lepelaar/Aalscholver betrokken.

Voor 3 locaties rondom de A6 bij Lelystad zijn er concepten ontwikkeld voor mobiliteitshubs. Allereerst een stadshub voor personenvervoer aan de noordkant van afslag 10 bij Lelystad. Ten tweede een logistieke hub voor elektrisch goederenvervoer op het Lelystad Airport Businesspark (LAB) en tot slot een snelweghub bij de verzorgingsplaats Lepelaar/Aalscholver, uitgebaat door Hajé.

4,5 megawatt
De conclusie van de onderzoekers van Qirion is dat mobiliteitshubs het in bepaalde omstandigheden mogelijk maken om zonneparken aan te sluiten ondanks een vol stroomnet. Er kan in totaal 4,5 megawatt aan zon-pv worden ‘afgevangen’ door de mobiliteitshubs, waardoor er geen extra opwekpieken op het stroomnet ontstaan doordat de opgewekte zonnestroom direct wordt gebruikt in de mobiliteitshubs.

De 3 verkende hubs hebben potentie om in congestiegebied toch ruimte te creëren voor zonneparken. ‘Uiteraard moet er wel capaciteit zijn om de extra laadbehoefte te accommoderen’, aldus de onderzoekers. ‘Panteia becijferde dat bij ongewijzigd overheidsbeleid in 2030 minimaal 200.000 elektrische bestelwagens (N1) en 7.000 elektrische vrachtwagens (N2 en N3) te verwachten zijn. ‘De laadbehoefte daarvoor schatten we op 2 gigawatt. Het gezamenlijke laadvermogen van de 3 hubs in deze verkenning is 3,5 megawatt. Als we dat opschalen naar de laadbehoefte voor goederenvervoer in 2030, betekent dat dat we 600 van elk type hub nodig hebben. Dat geeft potentie voor 2 gigawatt (red. aansluitvermogen) aan zonnepanelen zonder extra zonnepieken op het elektriciteitsnet. Uiteraard zijn er wel netverzwaringen voor de aanvullende laadvraag nodig. Goede coördinatie van locaties en timing helpen om beide transities in goede banen te leiden en de synergievoordelen maximaal te benutten.’

De ontwerpkaders voor integrale mobiliteitshubs kunnen vastgesteld worden door te kiezen uit een aantal modulaire bouwblokken. Gelijkwaardige betrokkenheid van alle belanghebbenden is volgens Qirion een voorwaarde voor het succesvol realiseren van mobiliteitshubs. ‘Een integrale aanpak over een gebied is randvoorwaardelijk voor goed gebruik van de hubs’, besluiten ze.

Deel dit artikel:

Nieuwsbrief

Meld u aan voor de nieuwsbrief met het laatste nieuws!
Ja, ik wil de nieuwsbrief ontvangen en heb de privacy policy gelezen.

Laatste Nieuws

Bekijk al het nieuws

Meest gelezen

Producten