Een week eerder nog daalden de kosten op de belangrijkste handelsroute van China naar Nederland met 3 procent. De prijs bevond zich 3 februari op een niveau van 13.686 Amerikaanse dollar; 1 dollar minder dan 7 dagen eerder.
Prijzen naar Amerika dalen
Op de routes naar Amerika – te weten Shanghai-Los Angeles en Shanghai-New York – waren afgelopen week de grootste prijsdalingen zichtbaar, ook al betroffen die ook daar maar 1 procent. De kosten voor het transport naar de Amerikaanse westkust daalden van 10.691 naar 10.571 dollar en naar de Amerikaanse oostkust van 13.218 naar 13.127 dollar.
De World Container Index – die de prijs voor 8 belangrijke routes van en naar de Verenigde Staten, Europa en Azië laat zien – daalde deze week met 0,5 procent tot 9.376,70 Amerikaanse dollar per 40-voets-container.
Prijsontwikkeling
Onderstaande grafiek toont de prijsontwikkeling van het transport van een container van 40 voet van Shanghai naar Rotterdam. Maritiem marktonderzoeksbureau Drewry verwacht dat de prijzen de komende weken stabiel blijven.
Tientallen dollars per zonnepaneel
De prijzen voor transport naar Rotterdam stegen sinds het uitbreken van de coronacrisis met meer dan 12.000 Amerikaanse dollar. Aan het begin van 2020 schommelde de prijs voor het transport van een 40-voets-container van China naar Nederland tussen de 1.500 en 2.000 Amerikaanse dollar, om in de eerste week van oktober 2021 het hoogste niveau ooit te bereiken van 14.807 Amerikaanse dollar. Na meerdere weken van prijsdalingen stijgen de kosten inmiddels al 7 weken op rij.
Per container van 40 voet vervoeren Chinese fabrikanten zo’n 800 tot 900 zonnepanelen. Van grootformaatzonnepanelen met hogere vermogens gaan er zelfs maar zo’n 600 tot 700 zonnepanelen in een container. Daarmee zijn de transportkosten voor een zonnepaneel sinds februari 2020 in sommige gevallen met bijna 20 Amerikaanse dollar per zonnepaneel gestegen.
De juni 2024-editie van Solar Magazine is verschenen. Het tijdschrift bevat artikelen over de toekomst van de Nederlandse pv-markt, het potentieel van de directe lijn, balkonzonnepanelen en het verhogen van het zelfverbruik.