logo
wvhj2023
© Ross Helen | Dreamstime.com
© Ross Helen | Dreamstime.com
1 februari 2022

Wood Mackenzie: ‘Recycling lithium-ionbatterijen komt niet voor 2030 van de grond’

Het recyclen van lithium-ionbatterijen afkomstig van elektrische voertuigen en energieopslagsystemen zal naar verwachting niet voor 2030 van de grond komen. Dat stelt marktonderzoeksbureau Wood Mackenzie.

Wood Mackenzie verwacht dat de penetratie van elektrische auto’s in 2030 23 procent zal bereiken. De overgang naar de massale opschaling van elektrische auto’s wijst op een even grote vraag naar lithium-ionbatterijen. Tegen 2040 zal 89 procent van de vraag naar lithium-ionbatterijen zelfs afkomstig zijn uit de automobielindustrie.

Moeite om bij te blijven
Wood Mackenzie-onderzoeksanalist Max Reid: ‘Onder de oppervlakte van deze elektrische toekomst ligt een relatief jonge supply chain die moeite heeft om bij te blijven. Momenteel richt batterijrecycling zich op de markt voor draagbare elektronica. Recyclers profiteren van technologieën met een gemakkelijk toegankelijke batterij, in vergelijking met batterijen van elektrische auto’s.

Batterijpacks uit elektrische voertuigen zijn moeilijker uit elkaar te halen in afzonderlijke cellen. Bovendien kost de productie van nieuwe batterijen momenteel minder dan recycling, waardoor het recyclen van batterijen wordt ontmoedigd. Ook neigen batterijfabrikanten naar het gebruik van goedkopere materialen, waardoor recyclers volgens de marktonderzoekers de efficiëntie van hun processen moeten verhogen om winst te behouden. Bovendien zal de introductie van nieuwe materialen, zoals solid-state elektrolyten, recyclers dwingen om hun processen aan te passen. Reid: ‘Dit decennium zal de toeleveringsketen zich verder vormen om enorme hoeveelheden chemicaliën en kathoden van batterijkwaliteit te kunnen leveren aan batterijcelfabrikanten. En dat terwijl recyclers worstelen met de grote massa en complexiteit van batterijpacks van elektrische auto’s.’

Barrière
Een nieuwe kathodefaciliteit zal volgens Wood Mackenzie 50 kiloton per jaar aan nikkel, mangaan en kobalt (nmc)-materiaal produceren, terwijl een recyclingfaciliteit doorgaans 5 à 10 kiloton per jaar aan e-waste zal verwerken. De 50 kiloton staat gelijk aan een jaarlijkse productie van ongeveer 400.000 batterijpakketten en 5 à 10 kiloton voor slechts 30.000 batterijpakketten.

Reid ziet bovendien het gebrek aan recyclebare grondstoffen als een belangrijke barrière. ‘Hoewel de productie van elektrische voertuigen voor 2030 een hoge vlucht zal nemen, zal het aantal afgedankte batterijen dat beschikbaar is voor recycling beperkt blijven om 2 belangrijke redenen: de penetratie van elektrische voertuigen aan het begin van het decennium is veel lager dan aan het einde, en elektrische voertuigen hebben een steeds langere levensduur, tot wel 15 jaar.’

Deel dit artikel:
In samenwerking met
storage_magazine_logo

Nieuwsbrief

Meld u aan voor de nieuwsbrief met het laatste nieuws!
Ja, ik wil de nieuwsbrief ontvangen en heb de privacy policy gelezen.

Laatste Nieuws

Bekijk al het nieuws

Meest gelezen

Producten