logo
wvhj2023
©
©
11 januari 2022

Fluvius: 1 op 7 Vlaamse gezinnen gebruikt data digitale meter, 67 procent heeft zonnepanelen

Ruim 1 op de 7 Vlaamse gezinnen met een digitale meter is actief met zijn verbruiksdata op het klantenportaal mijn.fluvius.be van netbeheerder Fluvius. 67 procent van die gebruikers heeft zonnepanelen.

Inmiddels staan er volgens Fluvius 1.263.000 digitale meters opgesteld bij ongeveer 760.000 gezinnen in Vlaanderen. 115.000 van die gezinnen maken actief gebruik van het onlineklantenportaal van de netbeheerder. Twee derde heeft dus zonnepanelen en wil vooral de geproduceerde zonnestroom maximaal zelf onmiddellijk verbruiken, en in 25 procent van de gevallen geven externe energiedienstverleners advies op maat.

393.000 aanvragen
De verbruiksdata op het klantenportaal van Fluvius zijn strikt persoonlijk. Ze zijn enkel toegankelijk voor de persoon op wiens naam het energiecontract van de woning staat, of door derden na expliciete goedkeuring. Voor elk type data moet een klant dan ook een aparte aanvraag indienen: voor elektriciteit, gas, én bijkomend voor kwartier- of uurwaarden, of om toegang te geven aan derden.

Eind 2021 waren er zo in totaal door 115.000 gezinnen al 393.000 aanvragen ingediend. Gezinnen die aan de slag gaan met hun online verbruiksinfo zitten verspreid over heel Vlaanderen en zijn van alle leeftijden. 1 op de 3 wil ook detailwaarden per kwartier of per uur. 39.500 gezinnen hebben live toegang tot energiegebruik. Er zijn momenteel 26 bedrijven die dankzij de gegevenskoppeling energieadvies op maat kunnen aanbieden aan klanten met digitale meters. Van alle gegevensaanvragen gaat 1 op 4 over deze diensten, goed voor 96.000 van de 393.000 toegangsaanvragen. Fluvius verwacht dat dat aantal in de komende jaren nog fors zal toenemen.

Mee met de stroom
Fluvius presenteert de nieuwe cijfers uit een eigen studie bij de start van de tweede golf van communicatiecampagne ‘Mee met de stroom’. Die campagne werd vorig jaar oktober in samenwerking met de Vlaamse overheid afgetrapt, in samenwerking met Fluvius. De tweede ronde van de campagne bestaat uit een tv-spot en onlineboodschappen over de digitale meters.

‘Alle nieuwe mogelijkheden van digitale meters zijn cruciaal om de energietransitie haalbaar en betaalbaar te houden’, stelt Frank Vanbrabant, chief executive officer van Fluvius. ‘De digitale meter biedt elke klant de informatie en tools om echt aan het stuur te komen van zijn energiegebruik. Maar dan is het natuurlijk belangrijk dat gezinnen en bedrijven er ook effectief mee aan de slag gaan. Onze studie geeft aan dat de eerste groep zogeheten “early adopters” daar intussen concreet mee is gestart. Zij vormen de eerste generatie energiegebruikers die zeer actief omgaat met haar digitale energiedata. En we verwachten dit jaar een grote groei, vooral door de actievere rol die energieleveranciers en andere energiedienstverleners zullen gaan spelen.’

Deel dit artikel:

Nieuwsbrief

Meld u aan voor de nieuwsbrief met het laatste nieuws!
Ja, ik wil de nieuwsbrief ontvangen en heb de privacy policy gelezen.

Laatste Nieuws

Bekijk al het nieuws

Meest gelezen

Producten