Solar Industry Register
De volgende bedrijven hebben zich laten opnemen in het Solar Industry Register, meld uw bedrijf ook aan!
Vlaanderen start nieuwe promotiecampagne Meemetdestroom.be: ‘Zuiniger, slimmer en groener’
© Meemetdestroom.be

Vlaanderen start nieuwe promotiecampagne Meemetdestroom.be: ‘Zuiniger, slimmer en groener’

In Vlaanderen is het startschot gegeven voor de nieuwe communicatiecampagne Meemetstroom.be waarmee de energietransitie een zetje in de goede richting moet krijgen, waaronder de verkoop van zonnepanelen.

De campagne is een initiatief van Vlaams minister van Energie Zuhal Demir, die stelt dat het duidelijk is dat de overheid tot op heden gefaald heeft in haar kerntaak om de Vlaming voldoende te informeren over het belang van de energietransitie.

Brede groep spelers
Ze slaat daarom de handen in elkaar met een brede groep spelers op de energiemarkt. De partners die vanaf de lancering hun schouders onder de campagne zetten zijn energieleveranciersfederatie FEBEG, energieregulator VREG, de Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten (VVSG), ODE – de Vlaamse sectororganisatie voor duurzame energie waartoe ook PV-Vlaanderen behoort, architectenfederatie NAV, speerpuntcluster Flux50, Bond Beter Leefmilieu, VOKA, installateursfederaties Nelectra en Techlink, belangenorganisatie rond elektrische mobiliteit EV-Belgium, technologiefederatie Agoria, Bouwunie, de Vlaamse Confederatie Bouw, energie-expertisecentrum EnergyVille, consumentenvereniging Test Aankoop en het Vlaams Energiebedrijf VEB.

Het doel is Vlamingen beter en duidelijker informeren over wat de energietransitie is en welke stappen daarvoor nodig zijn. Via de campagne Meemetdestroom.be moet de komende maanden stap voor stap duidelijk worden hoe de Vlaming ‘zijn eigen leven en de toekomst van zijn kinderen en kleinkinderen kan verbeteren’. De website meemetdestroom.be bevat praktische tips om zuiniger, slimmer en groener energie te gaan gebruiken en wordt het komende jaar telkens aangepast en verder uitgebreid als de campagne op een nieuw onderwerp uit de energietransitie focust.

11 en nog nooit sneeuw gezien
‘Ik ben nu 11 en heb bijna nog nooit sneeuw gezien. Dus ik vind dat België meer moet doen om de opwarming van de aarde tegen te gaan. En u bent de persoon die daarvoor kan zorgen. U kan het, u moet het alleen nog durven. En als u uw best al doet, dan respecteer ik dat erg. Komaan, red de wereld. U kunt het!’

Met deze brief van het 11-jarig meisje Gloria opende Vlaams minister van Energie Zuhal Demir de persconferentie waar de promotiecampagne werd gelanceerd. Demir: ‘De waarheid komt uit een kindermond. We kunnen het, als we ons best doen. Daarom is de klimaat- en energietransitie zo belangrijk. Om onze levenskwaliteit vandaag te verbeteren, maar ook om de levenskwaliteit van onze kinderen en kleinkinderen in de toekomst te garanderen. We doen dat niet met het vingertje, waarbij we mensen nagenoeg een schuldgevoel aanpraten. Integendeel, de kracht van de campagne moet erin bestaan dat mensen de voordelen van bepaalde keuzes inzien en er zelf voor kiezen. Dat kan vandaag zijn, morgen of over enkele jaren. Maar dit staat of valt met nu de correcte informatie bij de mensen te krijgen. Als minister die niet bekendstaat om altijd “mee met de stroom” te zwemmen, ben ik er niettemin van overtuigd dat Meemetdestroom.be een ongezien, maar noodzakelijk initiatief is dat Vlaanderen nodig heeft.’

Slogan
De wereldbol die het 11-jarig meisje in haar brief aan de minister tekende, is een van de hoofdbeelden in de campagne.

Inhoudelijk werd de duidelijke slogan ‘Zuiniger, slimmer en groener’ gekozen. Die zal terugkeren in alle uitingen van de campagne, zoals de tv-spots en de website. Demir: ‘Dat we de toekomst niet helemaal kunnen voorspellen, staat vast. Maar evengoed dat deze sleutelwoorden onze leidraad zullen vormen en dat er nu al allerlei acties mogelijk zijn die Vlaanderen zuiniger, slimmer en groener kunnen maken: van het grondig isoleren van je woning, het nauwer opvolgen van je energieverbruik via digitale meters, over het efficiënt en op het juiste moment gebruiken van zelfopgewekte zonne-energie. Al die aspecten komen terug in de campagne. En digitale energiemeters spelen een fundamentele rol in de energietransitie en de campagne, maar na het arrest over de terugdraaiende teller is het vertrouwen van heel wat burgers geschaad. Ook dat draagvlak moeten we absoluut herstellen.’

Eerste ‘golf’
De informatiecampagne meemetdestroom.be is géén eendagsvlieg, maar loopt op langere termijn, omdat ook langetermijneffecten worden verwacht. Er komen het komende jaar alvast verschillende tv-spots en filmpjes op sociale media die telkens verschillende aspecten van de energietransitie in beeld brengen.

De eerste ‘golf’ start op 21 oktober en legt de energietransitie als geheel uit. Het tweede deel van de campagne, vanaf januari 2022, focust op het belang van de digitale energiemeter en de voordelen die zo’n meter biedt. Later volgend jaar volgen nog nieuwe onderwerpen.

2 tv-spots
Er zijn al 2 tv-spots ingepland. De eerste spot die het belang van de energietransitie als geheel uitlegt, is vanaf 21 oktober te zien:

De tv-spot uit de tweede golf die focust op het belang van de digitale energiemeter is vanaf januari 2022 te zien:

Nu in Solar Magazine

September 2021

Marieke Beugel (Verbond van Verzekeraars): ‘Verzekeraars zijn niet bang voor zonnepanelen’ Radovan Kopecek over renaissance Europese zonne-energieketen: ‘Pv is coming home’ Erik de Leeuw (SOLARWATT): ‘Geen zin om...
Vacatures
Econnetic bv zoekt:

Senior Consultant zonne-energie

32-40 uur - 3972LK
kWh People zoekt:

Energie Consultant

32-40 uur - Overijssel
Meld mij aan voor de nieuwsbrief van Solar Magazine!
Meld u aan voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws!