De Antarctica-rover is een autonoom rijdend zonnevoertuig dat klimaatonderzoek op het koudste en meest afgelegen continent op aarde goedkoper, duurzamer en gemakkelijker moet maken.
Geïnspireerd op Marsrover
Het voertuig is geïnspireerd op de Marsrover die op een vergelijkbare, autonome manier data verzamelt op planeet Mars.
Team Polar – bestaande uit 17 studenten met uiteenlopende studierichtingen – wil in 2022 zijn eerste rijdende prototype klaar hebben. Het voertuig gaat rijden op ingebouwde zonnepanelen, terwijl onder meer sensoren ervoor moeten zorgen dat het voertuig zonder menselijke inbreng van punt A naar B kan rijden.
Extreme weersomstandigheden
De extreme weersomstandigheden op de Zuidpool zorgen ervoor dat het team moet pionieren. ‘De intensiteit van de zon is extreem laag, net als de temperatuur’, legt teammanager Ewout Hulscher van team Polar uit. ‘Zonnepanelen en batterijen presteren doorgaans matig in deze omstandigheden, dus zoeken we naar manieren om het systeem beter tegen het weer bestand te maken. Ook creëert het witte landschap en het ontbreken van referentiepunten een uitdaging voor autonoom rijden.’
Voor de ontwikkeling van het voertuig is het belangrijk dat het team de lokale omstandigheden in kaart brengt. Daarom zijn Hulscher en teamgenoot en technical manager Oscar Mannens naar Antarctica vertrokken. Ze reizen mee met expeditieleidster Florence Kuyper en de Commandant Charcot, een nieuw poolverkenningsschip van het Franse bedrijf Ponant dat gespecialiseerd is in expedities naar de polen. Het schip is uitgerust met faciliteiten voor onderzoekers.
Data verzamelen
Hulscher: ‘Dit is het eerste hybride-elektrische poolexploratieschip, en aangedreven door aardgas. Zij gaan voor verduurzaming en die boodschap sluit aan bij onze boodschap, vandaar dat we mee mogen. We gaan er onder meer data verzamelen die helpen bij de ontwikkeling van onze zonnepanelen; denk aan lichtintensiteit en vermogen. Daarnaast hebben we meetapparatuur bij ons, zodat we de luchtvochtigheid, de luchtdruk, het zonnespectrum en temperaturen kunnen meten.’
Team Polar wil in 2022 zijn eerste rijdende prototype klaar hebben.