logo
wvhj2023
© plein10 communicatie
© plein10 communicatie
17 december 2021

Solis: ‘Succes in omvormermarkt staat of valt bij adaptiviteit binnen een snel veranderend energiesysteem’

Solis behoort tot de grootste ontwikkelaars en fabrikanten van stringomvormers ter wereld. Het heeft een globale installed base van meer dan 20 gigawattpiek. In Europa is dat 2 gigawattpiek.

Daarmee behoort het Chinese bedrijf globaal tot de top 3 in zijn metier. Countrymanager Dave van Pelt ziet grote kansen om die positie tevens in de Benelux te realiseren. ‘Het vermogen om aan te sluiten op de actuele ontwikkelingen in zonne-energietechnologie en regionale markten is daarbij cruciaal.’

Het hoofdkantoor van Solis Benelux werd in 2019 gevestigd in Leimuiden. Sindsdien werken Dave van Pelt en Erik Eken vanuit die thuisbasis aan het op de kaart zetten van het stringomvormermerk in Nederland, België en Luxemburg. Het motto daarbij was ‘eerst maar eens laten weten dat we er zijn’, om vervolgens te gaan bouwen. Dat bleef niet zonder succes. In 2020 groeide de omzet in de residentiële pv-markt met 70 procent. In 2021 zette Solis die lijn door, in het bijzonder in Vlaanderen waar de thuisbatterij nu versneld haar intrede doet.

Regionale markten
‘Ons voordeel is dat wij kunnen voortbouwen op 16 jaar ervaring in omvormertechnologie’, aldus Van Pelt. ‘Solis telt nu ruim 2.000 medewerkers, van wie meer dan 300 ingenieurs en wetenschappers zich focussen op R&D. We investeren dus flink in innovatie, wat wordt bevestigd door EuPD Research dat ons 6 jaar op rij bekroonde als Top Brand voor omvormers. Die vernieuwingskracht stelt Solis onder andere in staat om omvormertechnologie voortdurend te optimaliseren voor regionale markten. Erik en ik maken bovendien deel uit van een Europees sales- en supportteam van 30 mensen. Dat is een mooie basis om onze positie in de Benelux verder uit te bouwen. Het wil echter niet zeggen dat alles vanzelf gaat, zeker in landen als Nederland en België waar je echt moet vechten voor je plek en een mooi verhaal absoluut niet genoeg is.’

Snelle winst
Solis heeft een steeds sterkere marktpositie en dat uit zich in een mooie omzetgroei, van 4 miljoen euro in 2018 naar 13 miljoen euro in 2021. Die groei omschrijft Van Pelt echter als een fantastische bijzaak. ‘Solis gaat niet voor snelle winst, maar wil van betekenis zijn voor de lange termijn. Op concernniveau uit dit zich onder andere in maatschappelijke betrokkenheid. Zo kreeg Solis in de thuisprovincie Zhejiang het predicaat National Green Factory vanwege zijn positieve impact op de omgeving en het milieu. We behoren ook tot Bloombergs bankable top 3 van Aziatische omvormermerken, en bieden dus financiële stabiliteit en zekerheid. Op regionaal niveau betekent die blik op de toekomst onder andere investeren in duurzame relaties, bijvoorbeeld met distributeurs. Onze producten zijn inmiddels verkrijgbaar bij gerenommeerde groothandels; Carbomat GPC Europe, Libra Energy, Navetto, Segen Solar en Solarclarity. Daar ben ik heel blij mee, zeker vanwege de goede samenwerking bij het ondersteunen van installateurs. Ook dat is kwaliteit.’

Lees hier het volledige artikel in de Solar Magazine Marktgids Zonne-energie 2022.

Deel dit artikel:

Nieuwsbrief

Meld u aan voor de nieuwsbrief met het laatste nieuws!
Ja, ik wil de nieuwsbrief ontvangen en heb de privacy policy gelezen.

Laatste Nieuws

Bekijk al het nieuws

Meest gelezen

Producten