logo
wvhj2023
© TNO
© TNO
29 november 2021

Startschot TNO voor proef met nieuwe flexibele zonnepanelen op zee

TNO is een proef gestart met flexibele zonnepanelen gemonteerd op flexibele drijvers. De zonnepanelen zijn geplaatst bij het Fieldlab Green Economy Westvoorne nabij de Maasvlakte. Later volgt een proef op zee.

De pilot in het Oostvoornse Meer is onderdeel van het innovatieproject Solar@Sea II, loopt tot de zomer van 2022 en is de eerste stap in het realiseren van economisch rendabele zonnepaneelsystemen op zee.

Meebuigen met golven
De nu geplaatste pilotinstallatie bestaat uit 2 drijvers van 7 bij 14 meter met daarop 20 kilowattpiek aan zonnepanelen. Zowel de zonnepanelen als de drijvers zijn gemaakt van flexibel materiaal, ontwikkeld door het consortium. Door deze toepassing buigen de drijvers en de zonnepanelen mee met de golven. Ze bieden minder weerstand aan de golven waardoor de drijvers en de verankering lichter, en daarmee goedkoper, kunnen worden uitgevoerd dan bij starre drijvers.

45 gigawattpiek op zee
In dit onderzoek kijkt het consortium naar verschillende aspecten zoals energieopbrengst van de flexibele zonnepanelen, gedrag van de drijvers bij golven en harde wind, de aangroei van organisch materiaal en economische rendabiliteit.

Wim Soppe, onderzoeker van TNO en manager van het project Solar@Sea II: ‘Zon op zee of offshore pv bestaat nu eigenlijk nog niet. Het is technisch zeer uitdagend om op zee grote drijvende systemen met zonnepanelen te installeren en tientallen jaren in bedrijf te houden. Daarbij komt dat het vanwege het dure materiaalgebruik voor zware, stijve drijvers vaak lastig is om deze systemen economisch rendabel te maken. Voor dit nieuwe concept is veel minder materiaal nodig en daarom hebben we goede hoop dat het veel goedkoper uitvalt.’

Zon op water zal naar verwachting van TNO een belangrijke bijdrage leveren aan de energietransitie. Eerder werd in een roadmap al de verwachting uitgesproken dat in 2050 in Nederland 200 gigawattpiek aan zonnepanelen geïnstalleerd zal zijn, waarvan 25 gigawattpiek op binnenwater en 45 gigawattpiek op zee. 

Verankering
Het Solar@Sea II–project wordt uitgevoerd door een breed consortium; naast projectleider TNO zijn Bluewater Energy Services, Genap, Marin, Endures en Avans Hogeschool als partner betrokken. Bluewater is verantwoordelijk voor de verankering van het systeem, Genap heeft de drijvers ontwikkeld, Marin heeft de hydrodynamische eigenschappen van de drijvers in hun modeltestbasin getest, Endures onderzoekt – het voorkomen van – organische aangroei op de zonnepanelen en drijvers en Avans ontwikkelt onderhouds- en recyclingstrategieën voor dit concept.

Stap naar Noordzee
Na de afronding van dit project is de vervolgstap het bouwen en installeren van een systeem op de Noordzee. In eerste instantie is het doel om daarmee een efficiënte installatie- en onderhoudsmethode te testen die het consortium nu al aan het ontwikkelen is. Dit is belangrijk, omdat installatie en onderhoud van drijvende systemen op zee volgens het consortium veel lastiger is dan op land en daarmee zomaar veel duurder kan uitpakken.

1 tot 5 megawattpiek rond 2024
Vervolgens is de ambitie om rond 2024 een commercieel systeem van 1 tot 5 megawattpiek te gaan bouwen dat aangelegd en elektrisch aangesloten kan worden bij een van de nieuwe windparken op de Noordzee.

Deel dit artikel:

Nieuwsbrief

Meld u aan voor de nieuwsbrief met het laatste nieuws!
Ja, ik wil de nieuwsbrief ontvangen en heb de privacy policy gelezen.

Laatste Nieuws

Bekijk al het nieuws

Meest gelezen

Producten