logo
wvhj2023
© Scholt Energy
© Scholt Energy
12 juli 2021

Hysolar en Greenpoint werken aan eerste waterstoftankstation op zonne-energie in Utrecht

De eerste waterstof is getankt bij het nieuwe openbare waterstoftankstation van Hysolar en Greenpoint in Nieuwegein. Personenauto’s, bussen en vrachtwagens kunnen er terecht voor groene waterstof.

Tegelijkertijd gaan de oprichters van Hysolar – Aannemingsbedrijf Jos Scholman en Allied Waters – een vergaande samenwerking aan met Van Kessel/Greenpoint en Scholt Energy. De officiële openingshandeling van het tankstation zal na de zomer plaatsvinden.

Groen in 2022
De start van het waterstoftankstation van Hysolar/Greenpoint sluit aan bij het ‘Convenant waterstof in mobiliteit provincie Utrecht’, dat inmiddels door bijna 100 organisaties is ondertekend. Hysolar ziet een belangrijke rol voor groene waterstof als duurzame-energiedrager. De volgende stap is productie van groene waterstof, gepland voor realisatie in 2022. Tot die tijd wordt bij het tankstation waterstof met CO2-compensatie verkocht.

Innovator Allied Waters en Aannemingsbedrijf Jos Scholman zijn in 2019 gestart met eigen bedrijfsauto’s die op waterstof rijden, vervolgens met tractoren en ander zwaar materieel. De recent toegetreden partners in Hysolar vormen een welkome aanvulling: Van Kessel/Greenpoint met de ervaring in de exploitatie van tankstations en Scholt Energy vanuit zijn rol als energieleverancier en balancing serviceprovider voor de inzet van de elektrolyser die in 2022 moet gaan draaien.

Zonnepark
De samenwerkende partijen gaan met hun bundeling van kennis uit de transport-, bouw-, water- en energiesector op zoek naar een optimum van efficiency, prijs en duurzaamheid op het gebied van groene waterstof en vervoer. De 4 partners kenmerken zich door ondernemerschap en een pragmatische aanpak, getuige ook de snelle ontwikkeling van dit project.

De groene waterstof wordt in de toekomst geproduceerd met elektriciteit van het nabijgelegen zonnepark, dat een vermogen van 9 megawattpiek heeft. Een elektrolyser van 2 megawatt produceert per jaar 250 ton waterstof in continu bedrijf, voldoende voor 1.000 personenauto’s of 50 ov-bussen. Met tubetrailers kan de groene waterstof ook vervoerd worden naar andere tankstations.

Regelvermogen en congestie
De balans tussen efficiency, prijs en duurzaamheid op het gebied van groene waterstof en vervoer is afhankelijk van energieprijzen, de productie door het zonnepark, de waterstofvraag en de vraag naar regelvermogen en lokale congestie van het elektriciteitsnetwerk. Door buffercapaciteit bij de elektrolyser kan het tankstation operationeel blijven, terwijl tegelijkertijd op basis van de beschikbare hoeveelheid zonne-energie, de actuele energieprijs en de vraag naar regelvermogen de elektrolyser optimaal wordt ingezet. Op deze manier worden zowel de kosten als de opbrengsten op ieder moment geoptimaliseerd.

De toekomstige elektrolyser wordt door Hysolar met ondersteuning van Scholt Energy ingezet op de markt voor regelvermogen van de landelijk netbeheerder in Nederland. Daarmee wordt een bijdrage geleverd aan de balanshandhaving op het netwerk. Door het regelvermogen op basis van de marktsituatie geautomatiseerd op of af te schakelen, draagt dit bij aan het opvangen van pieken en dalen op het netwerk. Verder onderzoeken de partijen hoe de flexibiliteit van het regelvermogen kan worden ingezet om congestie op het landelijke en lokale net te verminderen.

Deel dit artikel:

Nieuwsbrief

Meld u aan voor de nieuwsbrief met het laatste nieuws!
Ja, ik wil de nieuwsbrief ontvangen en heb de privacy policy gelezen.

Laatste Nieuws

Bekijk al het nieuws

Meest gelezen

Producten