In de afgelopen 3 jaar heeft het CONNECT-project geëxperimenteerd met een energiemanagement-ecosysteem voor het opladen van elektrische bussen en auto’s in het Transferium ’s-Hertogenbosch.
Betere balans
Het project is een samenwerking tussen Heliox, GreenFlux, Enexis Netbeheer, de TU / e en gemeente ‘s-Hertogenbosch. De stakeholders concluderen nu dat het ecosysteem zorgt voor een betere balans tussen vraag en opwekking van elektriciteit en uiteindelijk is een kleinere netaansluiting nodig.
Alle bussen in het openbaar vervoer moeten in 2030 emissievrij zijn en de komende jaren wordt een grote toename van het aantal elektrische bussen verwacht. Het efficiënt, snel en duurzaam laden van bussen wordt van groot belang en de consortiumpartners hebben dit in CONNECT verkend.
1.500 zonnepanelen
Op het dak van het Transferium zijn 1.500 zonnepanelen geïnstalleerd die - afhankelijk van de vraag - het dubbele van het benodigde vermogen kunnen leveren. Overdag kan energie direct van de zonnepanelen naar de elektrische bussen en auto's worden getransporteerd, terwijl overtollige zonne-energie wordt opgeslagen in een batterij. Eventueel overtollige energie die niet in de batterij kan worden opgeslagen, wordt teruggeleverd aan het elektriciteitsnet. Mochten elektrische bussen en auto's meer energie vragen dan er beschikbaar is, dan wordt die direct van het net gehaald. Dit slimme energiebeheersysteem zorgt voor een balans tussen energieopwekking en -vraag; de piekvraag van elektriciteit is met 71 procent teruggebracht, waardoor er uiteindelijk minder netaansluitingen nodig zijn voor het opladen van bussen en auto's.