
De trein is inmiddels in de dienstregeling opgenomen naar hun bestemming te brengen. Het is de eerste van 45 dubbeldekkertreinen (242 rijtuigen) die NS de komende 2 jaar volledig moderniseert tot een nieuwe trein die voldoet aan de huidige reizigerswensen en techniek.
99 procent
Dit gebeurt op een duurzame manier, 99 procent van de trein wordt hergebruikt of gerecycled. De investering in deze serie treinen bedraagt 400 miljoen euro en maakt deel uit van de 3,7 miljard euro die NS investeert in nieuwe en gemoderniseerde treinen voor de reizigers.
Deze gemoderniseerde dubbeldekker is de eerste trein met een volledig nieuwe uitstraling aan de buitenzijde. Dit is in lijn met de nieuwe huisstijl van NS, waarbij de flow is toegepast en het logo een prominentere plek heeft gekregen. Studio Dumbar is de bedenker van het NS-logo en deze nieuwe huisstijl. De toekomstige nieuwe en gemoderniseerde treinen krijgen deze zelfde uitstraling. Onlangs zijn ook de Vectron-locomotieven die bijvoorbeeld voor de Nightjet nachttrein worden gebruikt, voorzien van de nieuwe uitstraling.

Kleurstelling
Uit het onderzoek naar het ongeval in Hooghalen vorig jaar, kwam ook een aanbeveling over de kleurstelling van treinen. Want ook al voldeed de betreffende sprinter (SNG) qua kleurstelling aan de Europese normen, het contrast met de omgeving kon groter. Daarom zijn de kleuren aan de voorkant van deze trein aangepast. De aanpassing van de kop geldt onder andere ook voor de Sprinter Nieuwe Generatie (SNG) en de Intercity Nieuwe Generatie (ICNG).
De komende jaren worden deze dubbeldekkers gemoderniseerd om reizigers meer comfort en capaciteit te bieden. Zo komen er naast het nieuwe klimaatsysteem, duurzame verlichting en USB-poorten in de 1e en 2e klasse, ook loveseats op de balkons en ‘stits’: meubilair waar reizigers staand tegen aan kunnen leunen. De trein wordt daarnaast voorzien van camera's in de trein en een frontcamera zoals bij alle nieuwe treinen gebruikelijk is. De kabelbundels voor een deel van de treinen wordt in de onlangs geopende ‘Kabelstraat’ gemaakt. Collega’s met een afstand tot de arbeidsmarkt stellen hier de bundels samen die wel 20 kilometer per rijtuig kunnen bevatten. Na de grondige make-over kan deze dubbeldekker, die al 18 jaar dienstdoet, zeker nog eens 18 jaar mee. Eind 2023 zijn alle dubbeldekkers van deze serie gemoderniseerd.
De Solar & Storage Magazine Marktgids 2026 is verschenen. De jaarlijks terugkerende marktgids biedt een totaaloverzicht van de energieopslag- en zonne-energiemarkt en is een bijlage van de december 2025-editie van Solar & Storage Magazine. De marktgids kent dit jaar 14 rubrieken en bovendien zijn in samenwerking met een groot aantal bedrijven en organisaties de belangrijkste ontwikkelingen qua projecten, markt en technieken in kaart gebracht.