Uit het Consumentenonderzoek energiemarkt 2021 dat Motivaction in opdracht van de ACM heeft uitgevoerd, en ten grondslag ligt aan diens Energiemonitor voor Consumenten, blijkt dat nog eens 31 procent van de zonnepaneeleigenaren bij zijn huidige energieleverancier van contract is veranderd. Bovendien is 29 procent van de zonnepaneeleigenaren in de 2 voorafgaande jaren overgestapt naar een andere energiemaatschappij, heeft 26 procent van de zonnepaneeleigenaren zich georiënteerd op een overstap en is 19 procent van de zonnepaneeleigenaren nog nooit overgestapt.
Dezelfde hoogte
Kijkt men naar alle huishoudens, dus ook die zonder zonnepanelen, dan is 27 procent van de Nederlandse huishoudens in de periode april 2020 tot en met april 2021 overgestapt van energieleverancier. Het aantal overstappers blijft hiermee op vrijwel dezelfde hoogte als vorig jaar.
Nog eens 18 procent van de consumenten is de afgelopen 3 jaar gewisseld van energieaanbieder en 8 procent van de huishoudens heeft het contract bij de huidige leverancier aangepast.
27 procent heeft zonnepanelen
Aan consumenten is voor het onderzoek door Motivaction een lijst met verduurzamingsmaatregelen voorgelegd. 81 procent van de bijna 1.750 respondenten gaf aan 1 of meerdere van deze maatregelen te hebben. De meestvoorkomende maatregelen zijn spouwmuurisolatie (38 procent), dakisolatie (37 procent), inzicht in het energieverbruik (35 procent) en HR++-glas (35 procent).
Circa een kwart van de respondenten geeft aan dat zij zonnepanelen op hun dak hebben, te weten 27 procent.
Niet meer betalen voor groene stroom
Verder valt op dat van de 19 procent van de consumenten die grijze stroom gebruikt 59 procent niet bereid is om extra te betalen voor groene stroom.
Grofweg een derde van deze groep, 34 procent, is wel bereid meer te betalen. Dit gaat dan vaak om 2 tot 5 euro extra per maand.
Informatie over prijswijzigingen
Consumenten moeten zonder opzegboete kunnen overstappen als zij te maken krijgen met een prijswijziging. Daarom moeten energieleveranciers hun klanten minstens 30 dagen van tevoren informeren over prijswijzigingen.
Uit de Energiemonitor 2021 blijkt dat het aantal consumenten dat aangeeft 1 maand van tevoren geïnformeerd te zijn over prijswijzigingen is gedaald van 55 naar 47 procent. Het aantal consumenten dat zegt niet of te laat geïnformeerd te zijn, is gestegen. De ACM roept energieleveranciers daarom op om zich te houden aan de 30 dagen termijn bij prijswijzigingen. Consumenten die door hun energieleverancier niet of te laat worden geïnformeerd over prijswijzigingen kunnen dat melden bij ACM ConsuWijzer.
De maart 2025-editie van Solar Magazine is verschenen. Het tijdschrift bevat artikelen over de vakbeurs Solar Solutions Amsterdam, zonnecarports, het productteam circulaire zonnepanelen en de zakelijke zonnedakenmarkt.