logo
wvhj2023
© Schiphol
© Schiphol
18 mei 2021

Schiphol rondt plaatsing van 2.100 led-lampen langs Polderbaan af

Schiphol heeft de plaatsing afgerond van 2.100 led-lampen langs de Polderbaan. De start- en landingsbaan van Amsterdam Airport Schiphol was vanaf eind januari buiten gebruik vanwege groot onderhoud.

Op 10 en 14 mei werden een aantal meetvluchten en checks uitgevoerd om de juiste en nauwkeurige werking te controleren van de nieuw aangebrachte navigatie- en begeleidingssystemen, die dienen om vliegtuigen veilig op de Polderbaan te laten landen. Het gaat om het Instrument Landing Systeem (ILS) van Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) en de Precision Approach Path Indicator (PAPI) van Schiphol. Na goedkeuring van het ILS is de Polderbaan bij normaal zicht ook als landingsbaan beschikbaar.

600.000 vierkante meter
Tijdens het onderhoud is een oppervlakte van 600.000 vierkante meter vernieuwd. Voor het onderhoud aan de start- en landingsbaan en omliggende rijbanen werd 150.000 ton asfalt aangevoerd en verwerkt. De Polderbaan is geasfalteerd met het innovatieve asfaltmengsel Flightflex. Bij de aanleg werd bovendien voor 60 procent gebruikgemaakt van asfalt dat in hetzelfde onderhoud werd verwijderd en gerecycled. Ook is onder andere 70 kilometer aan nieuwe bekabeling aangebracht en zijn 2.100 baanlampen vervangen door een duurzamere led-variant met een langere levensduur. De werkzaamheden werden uitgevoerd in samenwerking met Heijmans. Het onderhoud aan de Polderbaan valt onder de noemer ‘groot onderhoudsmoment’ (GOH). Daarmee is voor de komende 7 jaar geen vergelijkbaar groot onderhoud aan de baan nodig, afgezien van de jaarlijkse reguliere onderhoudsweken.

Instrument Landing System
Tijdens het onderhoud is het Instrument Landing System (ILS), een hulpmiddel dat vliegtuigen ondersteunt om in een geleidelijke hoek te dalen naar de landingsbaan, in opdracht van Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) vervangen.

Voor gebruik bij beperkte zichtomstandigheden zoals dichte mist, moet het nieuwe ILS een aantal weken betrouwbaar en stabiel werken conform internationale veiligheidseisen. Dit duurt ongeveer 30 dagen. Als het ILS tijdens deze betrouwbaarheidsperiode goed heeft gefunctioneerd dan kan de Polderbaan weer in alle zichtomstandigheden als landingsbaan worden gebruikt.

Deel dit artikel:

Nieuwsbrief

Meld u aan voor de nieuwsbrief met het laatste nieuws!
Ja, ik wil de nieuwsbrief ontvangen en heb de privacy policy gelezen.

Laatste Nieuws

Bekijk al het nieuws

Meest gelezen

Producten