logo
wvhj2023
© Vanderwolfimages | Dreamstime.com
© Vanderwolfimages | Dreamstime.com
12 mei 2021

Haven Rotterdam krijgt 25 miljoen euro subsidie EU voor onderzoek schone energie

De EU kent 25 miljoen euro subsidie aan innovatieproject MAGPIE. Een samenwerkingsverband van 45 bedrijven, kennisinstellingen en havens onder leiding van Havenbedrijf Rotterdam doet onderzoek naar schone energie.

MAGPIE is een afkorting van sMArt Green Ports as Integrated Efficient multimodal hubs. Het onderzoeksproject heeft een looptijd van 5 jaar.  Het project bestaat uit 10 pilots en demonstratieprojecten waarin duurzame en slimme logistiek in havens centraal staat.

Automatisering energietransitie
De transportsector zal in de toekomst schone energie gebruiken, maar het is op dit moment nog ongewis welke soorten en voor welke transportmiddelen. Er zijn nu verschillende duurzame brandstoffen en energiedragers in ontwikkeling, zoals groene waterstof en grote elektrische batterijen. De een lijkt meer geschikt voor de scheepvaart, de ander voor toepassing in de haven zelf of voor het transport naar bestemmingen landinwaarts. Sommige onderdelen van de keten van productie tot gebruik zijn al wel getest, andere nog niet.

Het breed samengestelde, internationale onderzoeksprogramma richt zich vooral op die aspecten van het gebruik van de nieuwe brandstoffen en energiedragers die nog niet in de praktijk beproefd zijn. Het kan gaan om productie, transport, opslag, distributie (brandstoffen) en opladen (elektriciteit). Voorbeelden daarvan zijn de inzet van een elektrische locomotief met batterij die stroom van de bovenleiding kan gebruiken om te rijden en om de batterij op te laden voor bijvoorbeeld de rangeerterreinen waar geen bovenleiding is. Een ander voorbeeld is het bunkeren van ammoniak als scheepsbrandstof en walstroom voor schepen die liggen afgemeerd aan boeien. Ook zijn er projecten op het gebied van digitalisering en automatisering als onderdeel van de energietransitie.

CO2-vrij transport
Daarnaast wordt getest hoe bedrijven het beste gestimuleerd kunnen worden om hun logistiek te verduurzamen. Tot slot is een van de projecten het maken van een masterplan hoe het transport in, naar en van havens in 2050 CO2-vrij kan zijn en wat daarvoor moet gebeuren in 2030 en 2040. In het onderzoeksproject werken de havenbedrijven van Rotterdam, DeltaPort (Duitsland), HAROPA PORT (Frankrijk: Le Havre, Rouen, Parijs) en Sines (Portugal) samen met 10 onderzoeksinstellingen en ruim 30 bedrijven uit Nederland, Duitsland, Frankrijk, Portugal, Denemarken en Zweden.

De Europese Commissie heeft vanuit het Horizon 2020-programma subsidie beschikbaar gesteld voor het onderzoek naar verduurzaming van de logistiek van zee- en luchthavens. Bijna 25 miljoen euro daarvan is nu toegekend aan het Rotterdamse samenwerkingsverband. De resultaten van de verschillende pilotprojecten en onderzoeken zullen gedeeld worden met andere Europese havens, kennisinstellingen en bedrijven. Er moet de komende maanden nog een formele ‘grant agreement’ gesloten worden met de Europese Unie (CINEA) voordat de subsidie definitief wordt.

Deel dit artikel:

Nieuwsbrief

Meld u aan voor de nieuwsbrief met het laatste nieuws!
Ja, ik wil de nieuwsbrief ontvangen en heb de privacy policy gelezen.

Laatste Nieuws

Bekijk al het nieuws

Meest gelezen

Producten