
Verder verandert vooral het koopproces van SecondSol. Waar voorheen sprake was van ‘juridisch bindende koop’, gaat het nu om ‘aanvragen’. Dit maakt de marktplaats volgens SecondSol gemakkelijker voor gebruikers.
Communicatie vereist
‘Met de introductie van de nieuwe advertentiepakketten en de zichtbare contactgegevens reageren wij op vaak geuite wensen van onze gebruikers’, stelt Stefan Wippich, directeur van SecondSol. ‘Tegelijkertijd zien we dat de verkoop van pv-producten een zekere mate van communicatie vereist. De mogelijkheid om gemakkelijker en sneller te communiceren, biedt extra zekerheid voor zowel kopers als verkopers. Het feit dat de gebruiker voortaan via SecondSol inlichtingen over producten kan inwinnen en geen juridisch bindende aankopen meer hoeft te doen, is vooral gunstig voor gebruikers die artikelen willen kopen. SecondSol blijft echter trouw aan zichzelf – de focus blijft liggen op het verbinden van vraag en aanbod.’
De nieuwe functies zijn per direct beschikbaar op de marktplaats en zorgen ervoor dat het gebruik van SecondSol dus eenvoudiger wordt. In de toekomst zullen kopers de contactgegevens van de verkoper in de advertenties kunnen zien en verkopers zullen nu de mogelijkheid hebben om, naast de prijsschalen, de valuta te selecteren waarin zij het artikel willen verkopen.
Gratis gebruik
Voor particuliere gebruikers en commerciële kopers zal het gebruik van de marktplaats in de toekomst gratis zijn. Commerciële verkopers moeten echter 1 van de 3 mogelijke advertentiepakketten kopen. Naast het basispakket kunnen verkopers kiezen tussen een standaardpakket en een premiumpakket. Een op de omzet gebaseerde verkoopcommissie, zoals die in het verleden op SecondSol gebruikelijk was, zal in de toekomst niet meer van toepassing zijn.
De Solar & Storage Magazine Marktgids 2026 is verschenen. De jaarlijks terugkerende marktgids biedt een totaaloverzicht van de energieopslag- en zonne-energiemarkt en is een bijlage van de december 2025-editie van Solar & Storage Magazine. De marktgids kent dit jaar 14 rubrieken en bovendien zijn in samenwerking met een groot aantal bedrijven en organisaties de belangrijkste ontwikkelingen qua projecten, markt en technieken in kaart gebracht.