logo
wvhj2023
© Tesla
© Tesla
4 mei 2021

Tesla: verkoop batterijen met 71 procent gegroeid tot 445 megawattuur

Tesla heeft in het eerste kwartaal van het kalenderjaar 445 megawattuur aan energieopslagsystemen verkocht. Dat is een groei van 71 procent ten opzicht van de eerste 3 maanden van het vorige kalenderjaar.

Tesla stelt dat de groei voornamelijk te danken is aan de populariteit van Powerwall. 

Vraag hoger dan productiesnelheid
‘De vraag naar Powerwall blijft onze productiesnelheid ver overtreffen’, aldus het bedrijf. ‘Als gevolg hiervan hebben we onlangs de leveringen van Powerwall alleen naar klanten die zonnepanelen kopen verschoven. Naarmate we onze productiesnelheid verhogen, kunnen we het weer beschikbaar maken als een op zichzelf staand product. De recente sneeuwstorm in Texas en andere black-outgebeurtenissen blijven klanten naar energieopslagoplossingen voor thuis drijven. De implementaties van energieopslag kunnen aanzienlijk variëren van kwartaal tot kwartaal, afhankelijk van de timing van specifieke projectmijlpalen.’

 

Periode

Aantal megawattuur

Eerste kwartaal 2020

260

Tweede kwartaal 2020

419

Derde kwartaal 2020

759

Vierde kwartaal 2020

1.584

Eerste kwartaal 2021

445 (+71 procent)

Focus op productie
Tesla stelt momenteel gefocust te zijn op het versnellen van de productie van energieopslagproducten, het verbeteren van de capaciteit en efficiëntie voor het installeren van Solar Roofs en het vergroten van het marktaandeel in de markt van reguliere zonnepanelen voor bestaande huizen.

‘We blijven onze installatiemogelijkheden voor Solar Roof verbeteren door een groot aantal installateurs in dienst te nemen en op te leiden, en de installatietijd drastisch te verkorten’, aldus het bedrijf. ‘Naarmate deze productlijnen groeien, zullen we extra personeel moeten inhuren, met name geschoolde elektriciens om de opschaling van Solar Roof te ondersteunen.

Diversiteit daken
Hoewel de gemiddelde installatiekosten voor de zonnedaken volgens Tesla zijn verbeterd in vergelijking met de voorgaande periode, blijven ze nog steeds aanzienlijk en dragen ze onevenredig bij aan de kosten voor de Tesla-divisie energieopwekking en -opslag. De brutomarge voor deze divisie daalde hierdoor van +4 naar -20 procent. Dit wijt Tesla grotendeels aan de toegenomen verkopen van zijn zonnedakpannen.

Het langetermijnsucces is volgens Tesla dan ook afhankelijk van stijgende marges door grotere productie- en installatievolumes. Topman Elon Musk meldt in een toelichting op de kwartaalcijfers dat het beoordelen van de daken waarop de zonnedakpannen geïnstalleerd worden de snelle uitrol belemmert. De diversiteit van daken – en daarmee de complexiteit van het installeren – zou sterk variëren. Per dak zou de installatietijd met een factor 2 tot 3 verschillen, wat een one-size-fits-allbenadering qua prijs en installatie bemoeilijkt.

Deel dit artikel:
In samenwerking met
storage_magazine_logo

Nieuwsbrief

Meld u aan voor de nieuwsbrief met het laatste nieuws!
Ja, ik wil de nieuwsbrief ontvangen en heb de privacy policy gelezen.

Laatste Nieuws

Bekijk al het nieuws

Meest gelezen

Producten