Lithium-ion batterijen zoals gebruikt in elektrische fietsen kunnen branden. Bij brandblussers die bedoeld zijn om deze branden te blussen, ontbreekt echter een betrouwbare testmethode om deze geschiktheid te kunnen valideren. Daarom wordt een Nederlandse Technische Afspraak (NTA) gemaakt met de regels voor li-ion-brandproeven.
Niet gemakkelijk
Er is inmiddels een groot aantal tests uitgevoerd, waarbij duidelijk is dat het niet gemakkelijk is een li-ion-brand te blussen. Ook is onderzocht wat een goede testopstelling is. Een voorbereidende taakgroep heeft op basis hiervan een startdocument gemaakt. Dit wordt uitgewerkt tot NTA 8133 ‘Draagbare blustoestellen — Prestatie-eisen, beproevingsmethoden en markering voor geschiktheid voor het blussen van Li-ion accu branden tot circa 1.000 wattuur’.
Deze eerste publicatie betreft accu's van beperkt vermogen (tot 1.000 wattuur, dat is nog net een e-bike, maar niet meer een speed pedelec). Als deze NTA gepubliceerd is, is het streven om er een (Europese) norm van te maken.
De mei 2024-editie van Solar Magazine besteedt onder meer aandacht aan de nieuwe toekomst van de salderingsregeling, flexibele exportlimieten voor pv-systemen, de steeds langere garanties op zonnepanelen, de grootschalige introductie van perovskietzonnepanelen en de rol van zonne-energie in de Vlaamse verkiezingen.