
Het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) en de Universiteit Tilburg onderzochten de effectiviteit van verschillende typen energieverbruiksmanagers. Het lijkt er volgens de onderzoekers op dat zogeheten in-home displays het effectiefst zijn omdat ze gedetailleerde, realtime feedback geven die continu zichtbaar is in huis.
3 typen energieverbruiksmanagers
Het PBL heeft in samenwerking met de Universiteit van Tilburg onderzoek gedaan naar 3 verschillende typen energieverbruiksmanagers die het eigen energieverbruik voor huishoudens zichtbaar maken: een e-mail + webapplicatie, een app op smartphone of tablet, en een eenvoudig in-home display.
Voor het onderzochte eenvoudige in-home display is een besparing gemeten van 2,2 procent voor elektriciteit en 6,9 procent voor gas. De continue zichtbaarheid van de display in woonkamer of keuken met een aparte weergave voor het gas- en elektriciteitsverbruik speelt hierbij een belangrijke rol. Qua kosten voor de eindgebruiker kan de in-home display in 1 jaar worden terugverdiend. Op basis van dit onderzoek kan geen energiebesparing gekoppeld worden aan de onderzochte app met historische feedback en de e-mail + webapplicatie. De effectiviteit hiervan is naar verwachting lager dan die van de in-home display, omdat apps en webapplicaties niet continu zichtbaar zijn en de feedback actief opgevraagd moet worden. Op de langere termijn heeft de onderzochte e-mail + webapplicatie mogelijk wel een energiebesparend effect, aangezien huishoudens die deze e-mail ontvangen daardoor eerder aangeven op termijn energiebesparende maatregelen te willen nemen.
4 petajoule besparen
Op basis van het verrichte onderzoek schat het PBL dat huishoudens ongeveer 4 petajoule per jaar besparen door de uitrol van de slimme meter, het periodiek versturen van een uitgebreid verbruiks- en kostenoverzicht en het toepassen van in-home displays. Daarvan is twee derde toe te rekenen aan het verbruiks- en kostenoverzicht dat alle ruim 7 miljoen Nederlandse huishoudens met een slimme meter ontvangen. De resterende een derde is toe te rekenen aan de 0,4 miljoen geïnstalleerde in-home displays.
De Solar & Storage Magazine Marktgids 2026 is verschenen. De jaarlijks terugkerende marktgids biedt een totaaloverzicht van de energieopslag- en zonne-energiemarkt en is een bijlage van de december 2025-editie van Solar & Storage Magazine. De marktgids kent dit jaar 14 rubrieken en bovendien zijn in samenwerking met een groot aantal bedrijven en organisaties de belangrijkste ontwikkelingen qua projecten, markt en technieken in kaart gebracht.