logo
wvhj2023
© Alexandersikov | Dreamstime.com
© Alexandersikov | Dreamstime.com
16 april 2021

Nederlanders gebruiken smarthometoepassingen voor multimedia, licht en energie het vaakst

Uit onderzoek onder 1.000 Nederlanders komt naar voren dat multimedia, lichtbediening en energieregeling bij Nederlanders de meestgebruikte smarthometoepassingen zijn. Het is uitgevoerd in opdracht van reichelt.

Het onderzoek laat verschillen en overeenkomsten zien tussen leeftijdscategorieën als het gaat om gebruik, (on)tevredenheid en aandachtspunten bij smarthometoepassingen en -producten.

Top 3

Uit het onderzoek komt naar voren dat multimedia (54 procent), lichtbediening (52 procent) en energieregeling (49 procent) bij Nederlanders de meestgebruikte smarthometoepassingen zijn. Deze toepassingen staan bij de leeftijdscategorieën 18 tot 24, 35 tot 44 en 55+ in de top 3. Bij de leeftijdsgroepen 25 tot 34 en 45 tot 54 wordt lichtbediening echter vervangen door beveiliging (zoals beveiligingscamera’s en rookmelders) en staat het bij beide groepen op nummer 2. Opvallend is dat iets meer dan de helft (52 procent) van de 25- tot 34-jarigen aangeeft gebruik te maken van slimme beveiligingsproducten, terwijl dit maar het geval is bij ruim een kwart (27 procent) van de 55-plussers. Schoonmaken (bijvoorbeeld met behulp van een robotstofzuiger) of binnenklimaattoepassingen zijn minder populair (beide 31 procent).

(On)tevredenheid over merken
Dat multimedia de meest populaire toepassing zijn, blijkt ook uit de vragen naar het gebruik en de tevredenheid van verschillende multimediamerken. Samsung komt onder alle leeftijden als favoriet merk naar voren. Meer dan de helft van de respondenten in alle categorieën heeft aangegeven ‘zeer tevreden’ te zijn over de prestaties van dit merk. Samsung is daarbij tevens het enige merk dat in alle leeftijdscategorieën boven de 50 procent scoort als het gaat om ‘zeer tevreden’.

reichelt vroeg respondenten ook naar aspecten van smarthomeproducten waar ze ontevreden over waren. Hier waren de verschillen in de verschillende leeftijdscategorieën groot. Opvallend is dat 23 procent van de 18- tot 24-jarigen de lastige bediening als punt van ontevredenheid noemde, terwijl dit maar door slechts 9 procent van de 45-54-groep werd opgegeven. Ook lijkt een groter deel van de jongeren ontevreden te zijn over ‘fouten en gebreken’, zo gaf 24 procent van de 18- tot 24-jarigen aan hierover ontevreden te zijn, terwijl dit enkel speelde bij ruim 9 procent van de 55-plussers.

Aandachtspunten
Bij de producten die worden gekocht, let de Nederlandse consument het meeste op de prijs (67 procent), de compatibiliteit met andere systemen/producten (54 procent) en de eenvoud van installatie en bediening (50 procent). Waar zowel de 18- tot 24-jarigen als de 55-plussers de prijs ongeveer even belangrijk vinden (respectievelijk 73 procent en 75 procent), is dit niet het geval bij de compatibiliteit en eenvoud van installatie en bediening. Maar liefst 71 procent van de 55-plussers heeft aangegeven de compatibiliteit met andere systemen/producten belangrijk te vinden, tegenover 42 procent van de 18- tot 24-jarigen. Ook bij de eenvoud van installatie en bediening heeft een groter deel van de 55-plussers (62 procent) aangegeven dit belangrijk te vinden dan de 18- tot 24-jarigen (42 procent).

Het onderzoek is in november 2020 uitgevoerd in opdracht van reichelt elektronik in samenwerking met het onderzoeksinstituut OnePoll. De enquête is uitgevoerd onder 4.000 deelnemers, waarvan 1.000 Nederlanders.

Deel dit artikel:

Nieuwsbrief

Meld u aan voor de nieuwsbrief met het laatste nieuws!
Ja, ik wil de nieuwsbrief ontvangen en heb de privacy policy gelezen.

Laatste Nieuws

Bekijk al het nieuws

Meest gelezen

Producten