- Beslag op Ever Given: ‘Belangrijkste doel containers zo snel mogelijk naar Rotterdam halen’
- Stuurgroep Extra Opgave: 45 terawattuur extra groene stroom nodig voor elektrificatie industrie
- JinkoSolar verkocht afgelopen jaar bijna 19 gigawattpiek zonnepanelen
- ZonSamen vraagt 5 miljoen euro postcoderoossubsidie aan voor zonnepanelen Thuisvester
- CBS: energieverbruik Nederland 3 procent gedaald, inzet wind en zon fors gestegen
- Vlaanderen introduceert renteloze renovatiekrediet voor verduurzamingen woningen
- Nationaal Groeifonds kent industrie 338 miljoen euro toe voor opschalen groene waterstof
- Vakbeurs Solar Solutions International krijgt broertje in Duitsland
Antwerpen verwelkomt verdeelstation voor groene waterstof
Antwerpen heeft een waterstofverdeelstation verwelkomd dat voorzien is van een elektrolyser van 1,2 megawatt die groene waterstof produceert om elders te gebruiken. Ook waterstof-elektrische auto’s kunnen er tanken.
Het waterstoftankstation is gerealiseerd door Ekinetix en is voor België een primeur: het is het eerste station dat een combinatie van tanken en bunkeren kent. Tanken voor lichte én zware waterstofvoertuigen zoals auto’s, bussen, vrachtwagens en speciale voertuigen. Bunkeren voor schepen zoals passagiersschip Hydroville, maar in de toekomst ook sleepboten, dienstschepen en binnenvaartschepen.
Tube-trailers
De multifunctionele energiehub voorziet in de productie, opslag en levering van groene waterstof. De locatie is voorzien van een 1,2 megawatt PEM-elektrolyser. Een belangrijke functionaliteit is het afvullen van tube-trailers met waterstof voor gebruik elders. Zo kan er worden ingespeeld op de elektriciteitsprijs, en kan de elektrolyser een hoge benutting bereiken, ook als er net geen voertuig aan de pomp staat of een boot gebunkerd moet worden.
De installatie is volledig operationeel, het produceren van de groene waterstof, vullen van trailers, vulpunt voor scheepvaart en de vulzuilen voor auto’s, bussen en trucks. De komende weken worden er enkele routinematige tests uitgevoerd. In mei zal het station officieel openen voor publiek. Projectmanager Paul Blankenvoorde, die het volledige project leidde: ‘Het station is gerealiseerd binnen 7 maanden, uniek in de markt waar trajecten vaak jaren lopen. Dit station heeft de unieke combinatie van tanken en bunkeren, en ook nog eens de optie om waterstof-tubetrailers te vullen. De geproduceerde waterstof kan zo elders worden gebruikt of worden verkocht.”