De 3 duurzame organisaties onderzoeken de mogelijkheid voor het ontwikkelen van een ponton met een zogenaamde vanadium redox flowbatterij.
Aansluiting op windpark
Deze batterij moet voorzien in ontlaad- en laadmogelijkheden voor elektrolyt en aangesloten worden op windpark Hartelkanaal. Zo kan de batterij direct worden opgeladen met duurzaam opgewekte stroom uit de windmolens en moet het als laadstation gaan dienen voor de binnenvaart én voor zeeschepen.
Het ponton/laadstation zal ook in staat zijn om op de nationale energiemarkten het elektriciteitsnet te balanceren en een betrouwbare levering van groene stroom te garanderen. De flowbatterij kan onbeperkt op- en ontladen, zonder slijtage of veroudering. Daarbij is er relatief weinig energieverlies waarmee het een duurzame optie is.
Realisatie in 2021-2022
De partijen streven ernaar het project in de periode 2021/2022 te realiseren, waarbij ze elk hun eigen expertise en kennis inbrengen. Zo ontwikkelt, ontwerpt, financiert en realiseert Portliner het ponton met de batterij. Vattenfall levert kennis van de energiemarkt en verzorgt de technische realisatie van de integratie van het ponton in het lokale energienet. Greenchoice biedt de locatie, de netaansluiting en de stroom voor de batterij en zal de activiteiten uitvoeren die nodig zijn voor het inzetten van de batterij op de flexibiliteitsmarkt.