Ambulances worden door slimme verkeerslichten herkend en krijgen bij gebruik van zwaailicht en sirene altijd groen licht, zodat ze veilig kunnen doorrijden. Wanneer ambulances met sirene en zwaailicht een kruising naderen, wordt er via speciale apparatuur in de ambulance automatisch een signaal over de locatie, rijrichting, bestemming en route richting de verkeerslichten gestuurd.
Waarschuwing via app
Andere weggebruikers krijgen tijdig een waarschuwing, via een app zoals Flitsmeister of via het navigatiesysteem van de auto, dat een ambulance nadert zodat zij tijdig de weg vrij kunnen maken.
Jaarlijks vinden er talloze, soms ernstige ongevallen plaats omdat nood- en hulpdiensten onderweg naar een calamiteit noodgedwongen door rood rijden. Met de komst van slimme verkeerslichten kan het aantal ongevallen fors afnemen en misschien wel helemaal worden voorkomen. Minister Cora van Nieuwenhuizen trekt hiervoor 10 miljoen euro uit, steden en provincies leggen hetzelfde bedrag bij.
Deventer vervangt alle verkeerslichten
Deze verkeerslichten staan op steeds meer plekken in het land: op drukke routes, complexe kruispunten en met name daar waar veel goederentransport en openbaar vervoer passeert. Ze zorgen voor veiliger verkeer, een betere doorstroming en minder uitstoot van ongezonde lucht. Reden voor Deventer om als eerste stad in Nederland al in 2020 alle verkeerslichten in de stad om te bouwen tot slimme verkeerslichten; te weten 51 in totaal.
Zwaar vrachtverkeer, openbaar vervoer en fietsers kunnen nu al op een vergelijkbare manier als bij nood- en hulpdiensten, prioriteit krijgen bij verkeerslichten. Vrachtverkeer hoeft daardoor minder vaak te remmen en op te trekken, wat brandstof bespaart en uitstoot beperkt. Bij het openbaar vervoer kan rekening worden gehouden met eventuele vertraging op de dienstregeling. Door fietsers tijdig te herkennen en daardoor sneller groen te geven, kan een gemeente of provincie het fietsgebruik stimuleren.
Publiek-privaat samenwerkingsverband
Het groeiende aantal slimme verkeerslichten verspreid over het hele land biedt ook mogelijkheden om weggebruikers te informeren; bijvoorbeeld over de tijd die resteert tot het verkeerslicht op rood of groen springt of adviessnelheden voor een groene golf.
De slimme verkeerslichten zijn ontwikkeld binnen het Partnership Talking Traffic: een publiek-privaat samenwerkingsverband van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en zo’n 80 lokale en regionale overheden met ruim 20 bedrijven, gericht op de ontwikkeling van nieuwe verkeerstoepassingen voor meer veiligheid, doorstroming en duurzaamheid in het verkeer.
De mei 2024-editie van Solar Magazine besteedt onder meer aandacht aan de nieuwe toekomst van de salderingsregeling, flexibele exportlimieten voor pv-systemen, de steeds langere garanties op zonnepanelen, de grootschalige introductie van perovskietzonnepanelen en de rol van zonne-energie in de Vlaamse verkiezingen.