- Beslag op Ever Given: ‘Belangrijkste doel containers zo snel mogelijk naar Rotterdam halen’
- Stuurgroep Extra Opgave: 45 terawattuur extra groene stroom nodig voor elektrificatie industrie
- JinkoSolar verkocht afgelopen jaar bijna 19 gigawattpiek zonnepanelen
- ZonSamen vraagt 5 miljoen euro postcoderoossubsidie aan voor zonnepanelen Thuisvester
- CBS: energieverbruik Nederland 3 procent gedaald, inzet wind en zon fors gestegen
- Vlaanderen introduceert renteloze renovatiekrediet voor verduurzamingen woningen
- Nationaal Groeifonds kent industrie 338 miljoen euro toe voor opschalen groene waterstof
- Vakbeurs Solar Solutions International krijgt broertje in Duitsland
Zuyd Hogeschool identificeert 5 soorten huiseigenaren die zonnepanelen kopen
Hogeschool Zuyd heeft de resultaten van een studie gepresenteerd waarin 5 soorten Nederlandse huiseigenaren zijn geïdentificeerd die zonnepanelen kopen. Dit helpt politiek en bedrijven bij de uitrol van zon-pv.
De studie ‘Not all homeowners are alike: a segmentation model based on a quantitative analysis of Dutch adopters of residential photovoltaics’ is gepubliceerd in het wetenschappelijk tijdschrift Energy Efficiency.
Significante verschillen
Voor de studie heeft Zuyd Hogeschool een segmentatiemodel ontwikkeld om een theoretische en empirische basis te ontwikkelen voor het begrijpen van de verscheidenheid aan potentiële zonnepaneeleigenaren. De gegevens zijn verzameld door middel van een enquête onder 1.395 zonnepaneeleigenaren in de stadsregio Parkstad Limburg.
De 5 segmentatiegroepen zijn door Hogeschool Zuyd onderverdeeld naar de opleidingsachtergrond of het beroep van de huiseigenaar – technisch, financieel-economisch of anderszins – en de mate van bezorgdheid over het milieu. De 5 doelgroepen zijn:
- milieuvriendelijke mensen zonder technische of financieel-economische achtergrond;
- milieuvriendelijke mensen met een technische achtergrond, maar geen financieel-economische achtergrond;
- milieuvriendelijke mensen met zowel een technische als een financieel-economische achtergrond;
- mensen met een financieel-economische achtergrond, maar geen technische achtergrond;
- mensen die minder gemotiveerd zijn voor het milieu.
Persoonlijke kenmerken
De onderzoeksresultaten laten zien dat er aanzienlijke verschillen zijn tussen deze groepen op het gebied van persoonlijke kenmerken, zoals de mate van bezorgdheid van huiseigenaren over het milieu en de mate van invloed van hun sociale netwerk op hun beslissing om zonnepanelen te kopen.
Bovendien worden er significante verschillen gevonden tussen de groepen wat betreft de waargenomen kenmerken van de zonnepanelen, zoals esthetiek, en hun ervaring met andere energiemaatregelen in huis.
Beter promoten
De onderzoeksresultaten van Hogeschool Zuyd kunnen door beleidsmakers en bedrijven worden gebruikt om zonnepanelen op woningdaken effectiever te promoten door zich beter op de verschillende doelgroepen te richten.
De verschillende doelgroepen worden namelijk aangetrokken door verschillende aspecten en voordelen van zonne-energie. Daarom pleiten de onderzoekers voor het gebruik van een mix van verschillende communicatiekanalen, maar ook de levering van verschillende soorten producten.