logo
wvhj2023
© Amsterdam Light Festival
© Amsterdam Light Festival
1 maart 2021

10 jaar Amsterdam Light Festival: publiek wordt curator

Amsterdam Light Festival bestaat dit jaar 10 jaar. Buurtbewoners en bezoekers kunnen vanaf 10 maart stemmen op hun favoriete lichtkunstwerken van de afgelopen 9 edities Amsterdam Light Festival.

De kunstwerken met de meeste stemmen worden tijdens Editie #10, in de winter van 2021-2022, langs de vaarroute geplaatst. Daarnaast wordt onder stemmers een lichtkunstwerk van Jeroen Henneman verloot en maken deelnemers van een onlinecampagne 10 dagen lang kans op festivaltickets. Op deze manier bedankt Amsterdam Light Festival buurtbewoners en bezoekers voor 9 succesvolle edities: samen met alle Amsterdammers kijkt het festival vooruit naar het feestelijke 10-jarig jubileum.

Eigen buurt verlichten
Het 10-jarig jubileum van Amsterdam Light Festival wordt samen gevierd. Amsterdammers krijgen een bijzondere rol. In de (bijna) 10 jaar dat het festival bestaat, kunnen buurtbewoners (samen met landelijke bezoekers) nu voor het eerst meebeslissen over welke kunstwerken deel uitmaken van de route. Ofwel, welke kunstwerken er voor 2 maanden de eigen buurt verlichten. Vanaf 10 maart kunnen stemmers kiezen welke werken ze nog eens zouden willen zien. De 5 kunstwerken met de meeste stemmen krijgen tijdens het festival een plek langs de vaarroute.

Neonobjecten
Onder alle stemmers wordt de One Lamp ter waarde van 3.600 euro verloot, een kunstwerk van de Amsterdamse kunstenaar Jeroen Henneman, speciaal ontworpen voor Amsterdam Light Festival. Henneman omschrijft One Lamp als een ‘staande tekening’. Die tekening – van een eenvoudige bureaulamp – maakte hij met één lange, vloeiende lijn van licht. One Lamp is met de hand gemaakt door meesterglasblazer Ed Leder van het Scheveningse Neon Lewa, een van de laatste bedrijven in Nederland dat neonobjecten produceert. Amsterdammers en buurtbewoners die stemmen, maken daarnaast kans op een Amsterdam Light Festival prijzenpakket.

Instagramcampagne
De campagne gaat gepaard met een Instagramcampagne, waarin bezoekers en publiek via een Instagramstory in de vorm van een bootje elkaar kunnen oproepen om te stemmen. Onder de deelnemers worden dagelijks kaartjes voor het festival verloot.

De campagne start op 10 maart en loopt 10 dagen. De campagne volgt kort op een aangepaste festivaleditie #9, die door coronarestricties werd beperkt tot 7 lichtkunstwerken verspreid over de stad. Het 10-jarig jubileum hoopt in volledige vorm doorgang te kunnen vinden: varend, wandelend, fietsend. Stemmen kan vanaf 10 maart op de website van Amsterdam Light Festival.

Deel dit artikel:

Nieuwsbrief

Meld u aan voor de nieuwsbrief met het laatste nieuws!
Ja, ik wil de nieuwsbrief ontvangen en heb de privacy policy gelezen.

Laatste Nieuws

Bekijk al het nieuws

Meest gelezen

Producten