Coolblue informeerde de ACM eind januari ServiceHouse te willen overnemen. Omdat de overname valt onder het concentratietoezicht van de Mededingingswet was toestemming van de Mededingingsautoriteit nodig.
Geen vergunning nodig
Een vergunning is volgens de niet nodig, omdat er geen reden is om aan te nemen dat de voorgenomen concentratie de daadwerkelijke mededinging op de Nederlandse markt of een deel daarvan op significante wijze zou kunnen belemmeren. Belanghebbenden hebben nog wel 6 weken de tijd om beroep aan te tekenen bij de ACM.
Over de activiteiten van ServiceHouse schrijft de ACM: ‘ServiceHouse biedt energiecontracten aan retailklanten aan, biedt een platform voor back-end administratie van energiecontracten en biedt diensten aan met betrekking tot elektrisch opladen, waaronder installatie van laadpaalinfrastructuur, laadpassen en inzichten voor oplaadverbruikers. Daarnaast exploiteert en beheert ServiceHouse windmolens ten behoeve van energiecoöperaties waarvan coöperanten energie afnemen bij ServiceHouse, en adviseert het over duurzame energieoplossingen zoals het opwekken van zonne-energie door derden.’
Coolblue maakte op zijn beurt eerder deze maand bekend afgelopen kalenderjaar bij 2.199 consumenten zonnepanelen te hebben geïnstalleerd; een groei van 60 procent ten opzichte van 2019.