logo
wvhj2023
© H. Essers
© H. Essers
7 januari 2021

IM Efficiency voorziet vrachtwagens transporteur coronavaccin H. Essers van zonnepanelen

IM Efficiency heeft 2 vrachtwagens van H. Essers van zonnepanelen voorzien. H. Essers is de logistieke dienstverlener van farmaproducent Pfizer die als eerste een door de EU gekeurd coronavaccin produceert.

H. Essers telt zo’n 1.500 trucks, 6.000 werknemers en 1,1 miljoen vierkante meter magazijnen. Het bedrijf is actief in 19 landen. Een deel van die trucks wordt momenteel ingezet voor de distributie van coronavaccins.

Coronavaccin
Het vaccin van Pfizer en BioNTech wordt sinds eind december in heel Europa gedistribueerd in de strijd tegen het COVID-19-virus. Farmaproducent Pfizer rekent daarbij op logistieke dienstverlener H.Essers voor de distributie van het vaccin; beide bedrijven werken al 15 jaar samen.

Concreet zal H.Essers de komende maanden instaan voor de primaire distributie over de weg naar diverse distributieplatformen en luchthavens in heel Europa. Dankzij een eigen vloot van 600 beveiligde en temperatuurgecontroleerde trailers, kan het Vlaams bedrijf daarbij flexibel en snel schakelen, ook in uitzonderlijke piekperioden.

SolarOnTop
Afgelopen najaar is H. Essers in samenwerking met het Nederlandse IM Efficiency een proefproject gestart waarbij 2 van de trailers volledig uitgerust zijn met zonnepanelen, zodat het bedrijf kan onderzoeken in welke mate zonne-energie een voertuig van groene stroom kan voorzien. ‘We zijn de eerste logistieke speler in België die dit uitprobeert’, vertelt fleetmanager Dirk Franssens. ‘Het begon allemaal met een eenvoudige vraag: kunnen we een voertuig energiezuiniger laten rijden door de toepassing van zonnepanelen? In samenwerking met IM Efficiency, dat een expert is in het installeren van zonnepanelen op zware voertuigen, hebben we die vraag omgezet in een werkend proof-of-concept.’

Martijn Ildiz, chief executive officer van IM Efficiency, vult aan: ‘Door vrachtwagens met zonnepanelen uit te rusten, kan de CO2-uitstoot van het voertuig aanzienlijk worden verlaagd. Bij IM Efficiency hebben we een technologie ontwikkeld om dit te realiseren, genaamd SolarOnTop. Het pilotproject dat we uitvoeren met H.Essers levert cruciale inzichten op om de SolarOnTop robuust, betrouwbaar en effectief te maken. Deze proef met 2 voertuigen is een geweldige eerste stap.'

Op naar de lente
De 2 trailers worden momenteel actief ingezet binnen de vloot. En de verwachtingen liggen hoog. Franssens: ‘Daarom willen we zoveel mogelijk data verzamelen over de precieze werking van de zonnepanelen in combinatie met de truck. We rekenen op een CO2-besparing van 5 ton per installatie.’

Welke resultaten het project ook precies gaat opleveren, is nog even afwachten. ‘Doordat we in september zijn begonnen en al snel in de donkere maanden terechtkwamen, verwachten we pas tegen de lente meer resultaten te kunnen inzien’, legt Franssens uit. ‘Het klinkt nu misschien nog als toekomstmuziek, maar als de SolarOnTop-installatie van IM Efficiency succesvol blijkt voor onze trucks, zullen we wellicht een groot deel van de vloot met zonnepanelen uitrusten.’

Deel dit artikel:

Nieuwsbrief

Meld u aan voor de nieuwsbrief met het laatste nieuws!
Ja, ik wil de nieuwsbrief ontvangen en heb de privacy policy gelezen.

Laatste Nieuws

Bekijk al het nieuws

Meest gelezen

Producten