
De distributeur en groothandel behoort tot de grootste van Nederland en België. ‘Maar belangrijker’, zegt productmanager Gijs Stevers, ‘bij alles wat we doen, staat bijdragen aan het succes van de klant voorop. Service heeft hier prioriteit, en wel in de breedste zin van het woord. Kwaliteitsbewaking is daarbij een van de cruciale pijlers. Producten moeten voldoen aan de verwachting van de klant en dat moeten ze jaren later nog steeds doen.’
Stevers werkt sinds een half jaar bij Libra Energy. Hij is er verantwoordelijk voor een optimaal productportfolio, kwaliteitsmanagement en de aftersales. Daarbij kan hij bouwen op een grote expertise in pv-technologie en de realisatie van zonne-energieprojecten. Zijn fascinatie voor zonne-energie ontstond in 2012, tijdens een fietstocht door Oost-Afrika.
Positieve vibe
‘Ik dacht “zoveel zon, zo weinig energie”, daar wil ik iets mee doen’, vertelt Stevers. ‘Terug in Nederland ging ik als operationeel manager aan de slag bij Sungevity. Daar leerde ik Libra Energy kennen; we kochten er 80 procent van ons materiaal in. Na 3 jaar keerde ik terug naar Oost-Afrika om er offgrid solar projecten te realiseren, bijvoorbeeld bij scholen en ziekenhuizen. Toen dat avontuur voorbij was, stelde ik mezelf de vraag wat mijn ideale nieuwe werkgever zou zijn. Over het antwoord hoefde ik niet lang na te denken: Libra Energy. Dat had allereerst te maken met de positieve vibe binnen dit bedrijf; de passie voor de producten en de omwenteling naar hernieuwbare energie. Daarnaast had ik aan den lijve ervaren dat het tevredenstellen van de klant – en dat zo te houden – hier vooropstaat. Dat is een heel groot goed in deze hectische markt.’
Kennis delen
Libra Energy startte in 2007. Anno 2020 telt het 100 werknemers en de jaaromzet is meer dan 100 miljoen euro. Daarmee is het een van de grootste productleveranciers voor zonne-energie, energieopslag en e-mobiliteit in de Benelux. De basis van dat succes wordt gevormd door een heldere focus in de bedrijfsvoering. Waar de markten die het bedient zich doorlopend in een razend tempo ontwikkelen, zowel in technologie als volume, staat het ondersteunen van de installateur centraal. Zo deelt het op allerhande wijzen actuele kennis over pv-technologie en -applicaties, bijvoorbeeld middels cursussen en praktische advisering bij het ontwerpen van systemen. Een ander majeur aandachtspunt is logistiek maximaal aansluiten op de workflow van de projecten van klanten.
Kwaliteitsprogramma
‘Het begint echter uiteraard allemaal met kwaliteit’, aldus Stevers. ‘Een klant moet krijgen wat hij heeft besteld en niet voor verrassingen komen te staan. Producten moeten voldoen aan de verwachting en dat moeten ze jaren later nog steeds doen, zeker met de businesscases van nu. De marges van grootschalige zonne-projecten worden steeds kleiner. Dat betekent dat de financiële risico’s alsmaar groter worden. Maar ook wanneer het gaat om een zonne-energiesysteem op het dak van een huis wil je er als installateur en eindgebruiker niet na een paar jaar achter komen dat de opbrengst niet is wat die moet zijn. Dat is eens temeer het geval omdat het verhalen van de schade op een fabrikant een vervelend en moeizaam proces kan zijn, zeker wanneer die claim naar China gaat. Verreweg de meeste zonnepanelen komen daar vandaan, ook die van ons. Dat hoeft geen probleem te zijn. Maar er worden er wel heel wat verkocht waarvan de nominale waarden lager zijn dan die op de sticker staan vermeld. Wij willen voorkomen dat die bij onze klanten terechtkomen. Daarom hebben we een kwaliteitsprogramma opgezet dat dat moet uitsluiten.’
De Solar & Storage Magazine Marktgids 2026 is verschenen. De jaarlijks terugkerende marktgids biedt een totaaloverzicht van de energieopslag- en zonne-energiemarkt en is een bijlage van de december 2025-editie van Solar & Storage Magazine. De marktgids kent dit jaar 14 rubrieken en bovendien zijn in samenwerking met een groot aantal bedrijven en organisaties de belangrijkste ontwikkelingen qua projecten, markt en technieken in kaart gebracht.