Dit doet het bedrijf met KINEXT, een energieopslaginstallatie op basis van vernieuwende vliegwieltechnologie. Het systeem kan een grote hoeveelheid energie met minimaal verlies opslaan en in korte tijd een enorm vermogen terugleveren. Hoewel het vele toepassingen kent, wordt het vooralsnog voornamelijk ingezet voor het voorkomen en stabiliseren van frequentieverstoringen op het elektriciteitsnet. Als het aan projectdirecteur Dominique Becker Hoff ligt, komt daarin echter snel verandering.
Maximaal vermogen
Het werkingsprincipe van een vliegwiel is even simpel als elegant. Kinetische energie wordt opgeslagen door een draaischijf in beweging te brengen. Door de schijf te remmen, wordt die weer afgegeven. Het is bewezen technologie die veelvuldig wordt toegepast, maar door beperkingen van traditionele vliegwielen tot voor kort in een beperkt werkveld.
Becker Hoff: ‘Vliegwielen zijn bij uitstek geschikt om razendsnel energie af te geven. Hun prestaties zijn afhankelijk van de massa, diameter en omloopsnelheid. Traditionele vliegwielen worden gebruikt als onderdeel van noodstroomvoorzieningen, bijvoorbeeld in ziekenhuizen en datacenters. Bij elektriciteitsuitval schakelen dieselgeneratoren in, maar die leveren niet direct maximaal vermogen. In de tussenliggende tijd – zeg 10 seconden – leveren vliegwielen de noodzakelijke elektriciteit om kritische processen gaande te houden. Vrijwel alle traditionele vliegwieloplossingen werken met hoge toerentallen, tot 30.000 omwentelingen per minuut. Zo blijft een product licht en compact, maar bereik je ook snel de grenzen van capaciteit, maximale terugleverduur en toepassingsopties. S4 Energy ontstond uit de vraag wat de mogelijkheden zouden zijn als je je niet laat beperken door traditionele kaders.’