logo
wvhj2023
hero-image
15 december 2020

Energieopslag als Nederlands nieuwste exportproduct? Zonder goede thuismarkt gaat het niet lukken

Onlangs was ik te gast in een webinar van het ministerie van Economische Zaken en Klimaat. Hoe kan de Nederlandse energieopslagsector de wereldmarkt veroveren? Dat was de centrale vraag.

En die is even prikkelend als het antwoord complex is. De nationale overheid ziet onze energieopslagsector als een groeibriljant; een veelbelovend Nederlands exportproduct. Daarom onderzoekt de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO.nl) samen met Energy Storage NL momenteel welke landen onze opslagbedrijven al bedienen en wat hun internationale ambities zijn.

Oosterburen
Het ministerie moet hierbij echter ook een pijnlijke waarheid onder ogen zien. Zolang Nederland geen goede thuismarkt creëert, zal dat grote exportpotentieel onbenut blijven en loopt onze achterstand op. Dat zie je nu al in het segment van thuisbatterijen. In 2019 – pre-corona – was ik op de beurs Electrical Energy Storage in München. Ik was overweldigd door de enorme stands en aandacht die de Duitse fabrikanten van thuisbatterijen kregen. Aan hun succes is te merken dat bij onze oosterburen het gebruik van hun producten al jaren wordt gestimuleerd.

Lees hier de volledige column van Stefan Olsthoorn van Energy Storage NL in de december 2020-editie van Smart Storage Magazine.

Deel dit artikel:
In samenwerking met
storage_magazine_logo

Nieuwsbrief

Meld u aan voor de nieuwsbrief met het laatste nieuws!
Ja, ik wil de nieuwsbrief ontvangen en heb de privacy policy gelezen.

Laatste Nieuws

Bekijk al het nieuws

Meest gelezen

Producten