
Dit stelt Jheroen Muste, chief strategy officer bij COFRA, in een gesprek met de redactie van Solar Magazine. ‘Daarbij richten we onze ogen op de horizon. Wij willen een blijvende positieve impact op de wereld hebben.’
C&A werd meer dan anderhalve eeuw geleden opgericht. Wat voor een bedrijf is daaruit ontstaan?
‘Dit bedrijf wordt inmiddels geleid door de 6de generatie van de familieondernemers Brenninkmeijer. We werken met meer dan 60.000 werknemers over de hele wereld. De groep bestaat onder andere uit C&A, vastgoed-assetmanager Redevco, private-equitybedrijf Bregal en vermogensbeheerder Anthos Fund & Asset Management. De kern van de textielhandel van weleer is echter nooit verloren gegaan. Dit is geen club van aandeelhouders, we zijn ondernemers en investeren in bedrijven die willen groeien en bloeien. Het motto daarbij is “In business for good”.’
Verduurzaming en social responsibility lijkt tegenwoordig centraal te staan in zo’n beetje iedere mission statement…
‘Het is niet wat je zegt, maar wat je doet; zelfs als je dat niet altijd actief uitdraagt. In ons museum Draiflessen in het Duitse Mettingen kun je een mooi document zien uit 1841, het jaar van de oprichting van C&A. Daarin legden de oprichters – Clemens & August – de eerste donaties vast. Sindsdien zijn onze zakelijke activiteiten, naast het creëren van financiële waarde, evengoed gericht op het creëren van sociale waarde via werkgelegenheid, economische groei, duurzaamheid en systeemverandering. Daarin is de organisatie steeds methodischer, professioneler en internationaler te werk gegaan.’
Hoe uit deze inslag zich in jullie investeringskeuzen?
‘Het uitdrukkelijke doel is een blijvende positieve bijdrage leveren aan maatschappij en milieu. We leggen onze activiteiten dus altijd langs die meetlat, zowel strategisch als praktisch. De hernieuwbare-energiesector is niet nieuw voor ons. De energietransitie heeft al meer dan 2 decennia onze aandacht. Ook onze overname van Sunrock komt daaruit voort.’
De Solar & Storage Magazine Marktgids 2026 is verschenen. De jaarlijks terugkerende marktgids biedt een totaaloverzicht van de energieopslag- en zonne-energiemarkt en is een bijlage van de december 2025-editie van Solar & Storage Magazine. De marktgids kent dit jaar 14 rubrieken en bovendien zijn in samenwerking met een groot aantal bedrijven en organisaties de belangrijkste ontwikkelingen qua projecten, markt en technieken in kaart gebracht.