Het accutechnologiesysteem van Kreisel en Shell kan worden gebruikt in zowel elektrische personenauto's als commerciële voertuigen, maar ook in andere sectortoepassingen die elektrische accu's met hoge prestaties vereisen. Kreisel Electric en Shell zullen de oplossing gezamenlijk op de markt brengen.
Markus Kreisel, managing director Kreisel Electric: ‘De vloeistof van Shell is een integraal onderdeel van de batterijmodules van Kreisel Electric. Het regelt effectief de temperatuur van elke individuele batterijcel, zelfs tijdens snelladen of snelle acceleratie. Dit stabiliseert de cellen, wat op zijn beurt een superieure veiligheidsomgeving biedt. De Shell-vloeistof verbetert ook de celprestaties, wat resulteert in een hoogvermogen-gewichtsverhouding die een groter bereik oplevert en hun levensduur verlengt.’
De efficiëntie van de batterij hangt nauw samen met de energie die nodig is om de batterij op te warmen of af te koelen, zodat deze zijn optimale bedrijfstemperatuur bereikt. Met de Kreisel en Shell-oplossing wordt er minder energie besteed aan het reguleren van de batterijtemperatuur, omdat de gespecialiseerde vloeistof sterke thermische beheersingseigenschappen heeft en ook meer van het oppervlak van de batterijcellen raakt. De oplossing van Kreisel en Shell levert een verbeterde energie-efficiëntie tot 28 procent voor de accukoeling in vergelijking met conventionele zijwandkoeling zoals die vaak wordt gebruikt in de auto-industrie.
De mei 2024-editie van Solar Magazine besteedt onder meer aandacht aan de nieuwe toekomst van de salderingsregeling, flexibele exportlimieten voor pv-systemen, de steeds langere garanties op zonnepanelen, de grootschalige introductie van perovskietzonnepanelen en de rol van zonne-energie in de Vlaamse verkiezingen.