Solar Industry Register
De volgende bedrijven hebben zich laten opnemen in het Solar Industry Register, meld uw bedrijf ook aan!
Succesvolle testvlucht Avy en Wattlab met eerste Nederlandse drone op zonne-energie
© Avy

Succesvolle testvlucht Avy en Wattlab met eerste Nederlandse drone op zonne-energie

Avy en Wattlab melden de eerst succesvolle testvlucht gemaakt te hebben met de door hen gezamenlijk ontwikkelde solar drone. De drone is uitgerust met speciaal ontwikkelde zonnefolie van Wattlab.

Het op zonne-energie aangedreven prototype is ontworpen om ingezet te worden voor urgent medisch transport, ondersteuning van hulpdiensten en bescherming van de natuur. De succesvolle testvlucht is een mijlpaal voor de samenwerking tussen de 2 techbedrijven.

Zonnecellen integreren
‘Ons doel met Avy is om de transitie naar duurzame luchtvaart te versnellen’, duidt Patrique Zaman, oprichter van Avy. ‘Door zonnecellen op onze vleugels te integreren maken we gebruik van de schoonste energie voorhanden. De Avy-drone heeft vleugels en zo transporteren we via de lucht levensreddende medicijnen in Europa en Afrika en ondersteunen we in Europa eerstehulpdiensten. Onze testvlucht met het solar prototype in september was een eerste stap om een langere vliegtijd te realiseren, met een veelbelovend resultaat.’

De winst zit volgens de 2 bedrijven in de vleugel, mét behoud van aerodynamica en zónder het gewicht toe te laten nemen. Dat biedt potentie voor de toekomst. Een lager vleugelgewicht, een groter vleugeloppervlak en meer zonnecellen op de vleugel liggen binnen handbereik. Zonnecellen met een hoger rendement worden de komende periode getest. Omdat Avy wordt ingezet bij medische projecten in Afrika is dit een meerwaarde voor de inzetbaarheid van de drone.

Autonoom vliegen
De solar drone vliegt elektrisch, volledig autonoom en kan verticaal stijgen en landen. Het grote verschil met de eerder door Avy ontwikkelde wingdrone is dat de solar drone opgeladen wordt door zonne-energie. Wattlab ontwikkelde hiertoe een sterke, lichtgewicht ‘zonnehuid’ die als buitenste laag van de glasvezelvleugels werd gebruikt. Zo wekt de drone extra energie op tijdens het vliegen.

‘De zonne-technologie die in dit project is ontwikkeld, is volledig geïntegreerd in de vleugelvorm en voegt geen extra gewicht toe’, legt Bo Salet uit, oprichter van Wattlab. ‘De technologie van de drone kan als springplank dienen naar meer duurzame ontwikkelingen binnen de luchtvaart- en transportsector.’

Nu in Solar Magazine

September 2020

Harm Valk, voorzitter van de projectgroep NTA 8800: ‘Fantastisch als je zonder zonnepanelen aan BENG-eisen kunt voldoen’ Kans hagelschade zonnepanelen grootst op platte daken en kleinst bij zuidoost-oriëntatie: ‘We leggen...
Vacatures
LENS B.V. zoekt:

Klantenservice Medewerker

32-40 uur - Amsterdam, 1033NN, 75E
De Centrale BTW Teruggave zoekt:

Accountmanager verduurzaming

32-40 uur - Lisse, 2161CK, 5
Meld mij aan voor de nieuwsbrief van Solar Magazine!
Meld u aan voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws!